Eerlijk, als copywriter is het soms best beangstigend om te zien wat ChatGPT allemaal kan.
De tool produceert sociale media posts, blogs en webteksten aan een tempo waar geen enkele copywriter tegenop kan. Maar hoe fantastisch dat ook lijkt, je laat je bedrijfsteksten beter niet integraal door een generatieve AI-tool schrijven. In deze blog lees je waarom niet en hoe je ChatGPT volgens ons wel op een zinvolle manier kan inzetten voor jouw copywriting.
De kracht van unieke bedrijfsteksten
Hoewel ChatGPT in staat is om razendsnel teksten te schrijven, is de tool niet de ideale copywriter voor de blogs van jouw bedrijf. Je wil met jouw content immers de aandacht vestigen op wat jou onderscheidt van andere bedrijven, zodat de lezers ervan overtuigd worden dat ze met jou in zee moeten gaan. Net daar wringt het schoentje bij ChatGPT en gelijkaardige tools.
Weinig cachet
De teksten van ChatGPT lijken op het eerste zicht prima, net omdat ze heel erg gelijken op duizenden andere teksten die we te zien krijgen. Ze voelen vertrouwd aan, maar er zit weinig variatie in de zinsopbouw en het taalgebruik. Bovendien missen ze originaliteit en echte connectie met jouw bedrijf. Een door ChatGPT geschreven tekst kan je makkelijk toepassen op verschillende bedrijven binnen dezelfde sector. En dat is net niet wat je als bedrijf wilt.
De onmisbare creativiteit van menselijke schrijvers
Ook al voer je in ChatGPT meerdere prompts in en tracht je op die manier elke nieuwe versie van de tekst verder te verfijnen, toch heeft het eindresultaat zelden of nooit de finesse van een tekst die uit de koker van een copywriter komt. Tijdswinst levert het ook zelden op.
Wil je echt impact hebben met je tekst? En hem naadloos laten aansluiten bij het verhaal, de ervaring en tone-of-voice van je bedrijf? Dan moet je toch zelf aan de bak, al dan niet vertrekkende van de brouwsels van ChatGPT. Want mensen kunnen met hun unieke schrijfstijl en creativiteit wel teksten schrijven die perfect de essentie en unieke positionering van je bedrijf weergeven. Zo verleid je je doelgroep en overtuig je potentiële klanten om voor jou te kiezen, en niet voor de concurrentie.
Hoe ChatGPT helpt bij het schrijven van bedrijfsteksten
ChatGPT en andere AI-tools kunnen zeker helpen bij het schrijven van goede teksten. Bijvoorbeeld door inspiratie te geven voor onderwerpen of leuke invalshoeken. Vervolgens zet je een copywriter aan het werk om de ideeën die ChatGPT aanreikte uit te werken tot een originele, boeiende tekst.
Hier zijn enkele facetten uit het schrijfproces waarvoor kan ChatGPT zinvol kan zijn:
- Bedenken van argumenten of invalshoeken: voordat ChatGPT er was, zochten copywriters hun inspiratie op verschillende plekken op het internet. Nu verzamelt ChatGPT die inspiratie voor hen op één scherm. Dat is handig, maar er schuilen ook gevaren in. Allereerst sluipen er geregeld fouten in de informatie en kan je meestal de bron niet checken. ChatGPT heeft daarnaast de neiging om in stereotypen en vooroordelen te vervallen. Dat heeft te maken met de data waarmee het systeem getraind werd. Ten slotte blijven de antwoorden van de tool vaak vrij algemeen, waardoor het specifieke karakter dat een bedrijf uniek maakt, ontbreekt. Wij gebruiken ChatGPT soms als extra inspiratiebron, maar om een tekst te schrijven die volledig past bij jouw bedrijf, blijven jouw duidelijke briefing en onze kritische blik cruciaal.
- Schrijven van een korte samenvatting van je tekst: hier is de bot vrij goed in. Als ChatGPT de bal lijkt mis te slaan en focust op secundaire zaken uit onze tekst, dan gaat bij ons een belletje rinkelen en trachten we de essentie nog duidelijker naar voor te halen.
- Herschrijven van een tekst zodat hij duidelijker en toegankelijker wordt, of een andere tone-of-voice krijgt. Toegegeven, daar is ChatGPT al behoorlijk goed in. Dus nemen wij sommige fragmenten van de herwerkte tekst over, en andere niet. Als tekstschrijvers met ervaring beoordelen we wat het best werkt en puzzelen wij alle stukken bij elkaar tot een mooi geheel.
- Controleren van je tekst op spelling en typo’s: op dit vlak vertrouwen wij de tool niet, zeker niet voor het checken van Nederlandse teksten.
- Vertalen van je tekst: hier is ChatGPT behoorlijk bedreven in, vooral voor vertalingen van korte informatieve teksten naar het Engels. Maar in interviews, opiniestukken, blogs, enz. vormen de nuances die native speaker vertalers aanbrengen absoluut een meerwaarde.
Een goede assistent
ChatGPT vervangt copywriters niet, maar is een assistent in het schrijfproces. Of hij ook echt tijdswinst oplevert? Voorlopig niet. Ook ChatGPT teksten moeten, net als de eerste drafts van een copywriter, gekneed en herwerkt worden. Daarbij is de inbreng van de copywriter minstens even groot als die van de tool. Als tekstschrijver is het onze rol om de robot goede instructies (prompts) te geven en zijn antwoorden kritisch bij te sturen. Finaal voegen wij onze unieke menselijke touch toe om een bevredigend eindresultaat op het scherm te krijgen dat volledig aansluit bij jouw bedrijf.
Hulp nodig?
Heb je zelf geen vlotte pen en geeft ChatGPT niet het gewenste resultaat? We bekijken samen hoe we van jouw blogs en andere bedrijfsteksten echte pareltjes kunnen maken.