← Ga terug


Aanspreking met u of jij op je website?

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , op .

Sommige bedrijven staan er misschien nooit bij stil, andere worstelen vroeg of laat met de vraag of ze op hun website en/of blog de ‘u’- of ‘jij’-vorm moeten gebruiken. Een sluitend antwoord is er niet, wel enkele criteria om je keuze te maken.

De keuze tussen ‘u’ en ‘jij’ heeft volgens neerlandicus Hanny Vermaas steeds minder te maken met beleefdheid. Het is niet omdat je ‘jij’ gebruikt, dat je geen respect (meer) hebt voor je gesprekspartner. Wat wel een rol speelt bij de keuze tussen ‘u’ en ‘jij’ zijn status, solidariteit en formaliteit.

Status

De (machts)verhouding tussen de gesprekspartners beïnvloedt de keuze voor ‘u’ of ‘jij’, denk maar aan de relatie dokter-patiënt, leraar-leerling of leverancier-klant. Nog niet zo heel lang geleden spraken kinderen hun ouders zelfs met ‘u’ aan.

Formaliteit

Daarnaast speelt de aard van het gesprek mee. Zo houdt men het in een sollicitatiegesprek, in de rechtszaal,… meestal op ‘u’.

Solidariteit

Nog een factor die onze keuze bepaalt, is de graad van vertrouwen en verbondenheid tussen gesprekspartners. Als je dezelfde job uitoefent of interesses deelt, ben je eerder geneigd om de ander met ‘je’ aan te spreken.

De laatste jaren zijn we aan de factor ‘solidariteit’ meer waarde gaan hechten dan aan de andere twee (status en formaliteit). We beschouwen elkaar als gelijken. Netwerken zoals Twitter en Facebook werken dat zeker in de hand. Het is een van de redenen waarom we elkaar meer tutoyeren. Ook de invloed van het Engels – dat slechts één aanspreekvorm kent – zou meespelen. Toch zullen we volgens Hanny Vermaas ook ‘u’ blijven gebruiken, omdat we in bepaalde situaties en tegenover bepaalde gesprekspartners een zekere afstand zullen willen blijven bewaren.

Tot daar de theorie, maar hoe moet dat dan op jouw site of blog?

Dat bepaal je helemaal zelf!

Hoe kiezen?

Deze criteria kunnen helpen om die keuze te maken:

1. Wat is de gangbare aanspreekvorm binnen je doelgroep?

2. Hoe word je zelf het liefst aangesproken op een website?

3. Wat is je eigen stijl en die van je bedrijf?

Kies je op je website voor ‘jij’, dan kom je vriendelijk en betrokken over. Je verkleint de afstand en ziet de bezoeker als gelijke. Het zou zelfs de conversiegraad op je website vergroten. Overigens kan je in andere communicatiemiddelen wel gewoon ‘u’ blijven gebruiken. In België vinden we dat – zeker in het begin – nog net iets comfortabeler bij zakelijke contacten via telefoon, mail of in een gesprek. Dat merkte ik zelf onlangs nog toen ik opgebeld werd vanuit Nederland en de (onbekende) persoon aan de andere kant van de lijn me vrolijk aansprak met “Hoi Veerle, jij bent precies de persoon die ik zoek.” Eerlijk, dat was toch even schrikken…

Kies je op je website voor ‘u’, dan kom je zakelijker en afstandelijker over. Wat overigens helemaal niet hoeft te betekenen dat je teksten zwaar of oubollig zijn. Ook zakelijke teksten kan je immers luchtig en interessant maken.

Aan jou/u dus de keuze! Is die gemaakt, blijf dan op je website en blog wel consequent.

 

Bron:

Taalschrift – Steeds minder mensen zeggen ‘u’

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *