← Ga terug


Contentcreatie: 3 tips van Austin Kleon to ‘show your work!’

Dit bericht werd geplaatst door in op .

contentcreatieOnlangs kreeg ik het boekje ‘Show your work! 10 manieren om je creativiteit met de wereld te delen’ van Austin Kleon in handen. Hoewel het boek vooral bedoeld is voor creatieve mensen die hun werk willen tonen, haalde ik er ook interessante tips uit voor bedrijven die via contentcreatie willen tonen wie ze zijn en wat ze doen.

3 takeaways voor ondernemingen om hun werk in de kijker te zetten.

1. Denk in processen, niet in producten

“Hoe kun je je werk laten zien als er niets te zien valt?” Het is iets wat veel bedrijven zich afvragen: ze maken niet meteen het meest sexy product (bv. voorgeïsoleerde buizen) of leveren niets tastbaars (bv. de boekhouder, advocaat of adviseur). Kleon raadt hen aan om processen te documenteren en vast te leggen. Van losse gedachten in een notitieboekje, over een plan van aanpak, tot foto’s en filmpjes van de verschillende fases in je proces. “Je moet het onzichtbare omvormen tot iets wat andere mensen kunnen zien.” Ook de ontwerpers Dan Provost en Tom Gerhardt schrijven in ‘It Will Be Exhilarating’: “Door dingen voortdurend in de openbaarheid te brengen, kun je een relatie opbouwen met je klanten.”

2. Open je curiositeitenkabinet en draag je kennis over

Je werk zegt één ding over je bedrijf, maar door te tonen waar je je inspiratie – en bij uitbreiding – je kennis vandaan haalt, schets je voor je klant een breder kader. “Je inspiratiebronnen zijn allemaal de moeite van het delen waard, omdat ze mensen een idee geven van wie je bent en wat je doet – soms zelfs meer dan je werk. Waar haal je je inspiratie vandaan? Waarmee vul je je hoofd? Wat lees je? Waarop ben je geabonneerd? Welke websites bezoek je? Naar welke muziek luister je? Kijk je naar kunst? Wat verzamel je? Wat staat er in je plakboek? Wat hang je op het prikbord boven je bureau? Wat plak je op je koelkast? Van wie bewonder je het werk? Van wie steel je ideeën? Heb je helden? Wie volg je online? Wie zijn de vaklieden op jouw terrein naar wie je opkijkt?”

Sommige mensen denken dat het niet professioneel overkomt om je inspiratiebronnen te tonen en bedrijven hebben schrik om met hun kennis te koop te lopen. Maar getuigt het niet net van een brede kijk en een open geest als je je door anderen laat inspireren? En “als je anderen iets leert, worden het nog niet meteen je concurrenten. Alleen omdat je de techniek van de meester kent, wil dat nog niet zeggen dat je die ook meteen beheerst.” Je kennis tonen versterkt het professionele imago van je bedrijf.

3. Vertel goede verhalen

“Werk spreekt niet voor zichzelf”, zegt Kleon. Mensen hebben een context nodig, een verhaal. “Als je mensen een voorwerp toont, eten voorschotelt of een gezicht laat zien, wordt de waardering die ze ervoor hebben – of het hun aanspreekt, hoe waardevol het is – sterk beïnvloed door wat je hun erover vertelt.” Investeer dus in goede verhalen over je bedrijf en je producten. Maar ga ook niet overdrijven met die storytelling. Sommige verhalen zijn zo vergezocht en staan zo ver weg af de realiteit van een bedrijf, dat ze hun authenticiteit en geloofwaardigheid verliezen.

Bron: 

‘Show your work! 10 manieren om je creativiteit met de wereld te delen’ – Austin Kleon

En een dikke merci aan Astrid van I shoot you omdat ze wist dat dit boekje iets voor mij zou zijn!

 

 

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *