Het afgelopen jaar is bij beeldenbank Shutterstock de vraag naar emoticons met 255% gestegen. Betekent dit dat bedrijven steeds meer 🙂 in hun communicatie gebruiken? En kan dat wel?
Een emoticon is een combinatie van leestekens en letters die een gezichtsuitdrukking weergeeft. Het beeldje voegt een non-verbaal element (mimiek) toe aan geschreven taal. De smiley is ongetwijfeld de bekendste emoticon, maar intussen zijn de combinaties quasi eindeloos. Net als de lijst emoji’s, kleine tekeningen die een gedachte of voorwerp voorstellen. Taalkundige Ben Zimmer heeft het zelfs over ‘the wild west’. Zijn collega-linguist Tyler Schnoebelen concludeert uit onderzoek naar emoticons en emoji’s op Twitter dat hun gebruik varieert naargelang de locatie, leeftijd, geslacht en sociale klasse.
Eerst verschenen emoticons vooral in sms’en en chats en waren het veelal tieners die ze gebruikten. Al gauw bleken ze ook heel handig in korte berichten op Facebook en Twitter en nu duiken ze zelfs op in zakelijke mails en nieuwsbrieven. Wat vinden de copywriters van Mindsetting daarvan?
Emoticon past in directe en menselijk communicatie
Eerst dit: het verbaast ons niets dat emoticons ook in zakelijke communicatie voorkomen. Heel veel bedrijven zijn zich aan het heruitvinden: ze willen menselijker overkomen, dichter bij hun klanten staan en de betrokkenheid met het merk vergroten. Ook hun communicatie verandert in die zin: ondernemingen communiceren directer, bondiger, gebruiken vaker de jij-vorm en dus ook emoticons. Bovendien zijn steeds meer medewerkers opgegroeid met emoticons en sluipen de emotietekens vanzelf in mails naar collega’s. De oudere generaties willen mee met hun tijd en pikken het voorbeeld van hun jongere collega’s op. “Kantoormensen gebruiken deze emoticon vooral om complimenten en bedankjes te versterken. Of om verzoeken, correcties, afwijzingen of klachten naar werknemers en collega’s toe te verzachten”, zegt onderzoeker Annette Gronning in NRC Handelsblad.
Emoticon betekent creatieve meerwaarde
Dat is ook ons aanvoelen: in geschreven taal is het soms moeilijk om de juiste toon over te brengen. Soms zeg jij iets al lachend of met een gezonde dosis relativering, maar komt je mail gewoon keihard aan bij de lezer omdat hij de nuances niet uit je tekst kan afleiden. In die zin is een emoticon absoluut een toegevoegde waarde. Als taalliefhebbers vinden we het ook fascinerend om te zien hoe mensen met beperkte tools zo inventief en creatief zijn, zonder dat er strikte regels bestaan. Zelfs als we niet dezelfde taal spreken, weten we altijd wat een emoticon uitdrukt. Of toch bijna altijd…
Gebruik emoticons met mate
Een emoticon kan wel degelijk ook verkeerd begrepen worden. Alleen al het feit dat het gebruik verschilt naargelang leeftijd en afkomst bijvoorbeeld, vraagt enige omzichtigheid. Of je in een zakelijke mail al dan niet emoticons kan gebruiken, hangt af van:
- je boodschap en zijn nuances,
- de lezer,
- jouw relatie met de lezer en de manier waarop je face-to-face of aan de telefoon met hem communiceert (is de toon van jullie gesprekken altijd zuiver zakelijk, dan zijn emoticons in jullie mailverkeer niet op hun plaats),
- jouw stijl van communiceren.
In nieuwsbrieven vind ik het gebruik van emoticons moeilijker omdat je nu eenmaal verschillende lezers hebt en met elk van hen een verschillende relatie. Sowieso geldt voor emoticons hetzelfde als voor uitroeptekens: gebruik ze met mate, anders missen ze hun effect.
Bronnen:
NRC Handelsblad De zakelijke opmars van het emotieteken
Het Laatste Nieuws Emoticon verovert stilaan ook zakelijke mails en sms’en
Veerle
Latest posts by Veerle (see all)
- Handleiding schrijven - 16/03/2017