← Ga terug


Grafisch vormgever met handleiding

Dit bericht werd geplaatst door in , en getagd met op .

johnSnel een affiche maken? ‘Dan halen we toch gewoon een logo en een foto van het internet, we kiezen een schreeuwerig lettertype in een felle kleur (want het moet opvallen) en klaar is kees.’

Folder nodig? ‘Die boksen we toch even snel in elkaar met Paint of Word.’

Het gebeurt jammer genoeg nog veel te vaak dat bedrijven zelf gaan lay-outen met beperkte middelen. Wij zijn ervan overtuigd dat professioneel grafisch ontwerp echt meerwaarde biedt. De creativiteit én kunde van een grafisch vormgever ondersteunen en versterken je boodschap.

Daarom hier 4 tips om succesvol met een grafisch vormgever samen te werken.

Besef dat grafisch design meer is dan ‘knippen en plakken’

Een professionele brochure of logo ziet er duidelijk, mooi en evenwichtig uit. Het lijkt simpel, maar zo’n resultaat komt er niet vanzelf en ook niet in 1, 2, 3. Er zijn heel wat technische kennis en creativiteit voor nodig.

Hou daar rekening mee in je budgetten en je timings.

Vermijd ‘verras mij maar’

Uiteraard hoef jij geen kant-en-klaar stramien van het ontwerp in je hoofd te hebben en mag je de vormgever gerust veel creatieve vrijheid geven. Toch is het belangrijk dat je zelf al eens over het grafisch ontwerp nadenkt: voor wie is het bedoeld, welk formaat heeft het, welke beelden en logo’s bestaan er al, …

Of zeg op z’n minst wat je zeker niet wilt (bepaalde kleuren, foto’s,…)

Werk met definitieve teksten

Correcties op een grafisch ontwerp zijn normaal. Maar geef de grafisch vormgever wel de definitieve teksten om mee aan de slag te gaan. Zo hoeft hij geen tijd en energie te stoppen in pure tekstcorrecties.

En vergeet niet: de meningen van tien verschillende personen maken een ontwerp niet noodzakelijk beter. Integendeel, als de grafisch vormgever ze allemaal in het ontwerp moet verwerken, wordt het een boeltje.

Respecteer de basisregels van grafisch ontwerp

Lage-resolutiebeelden horen niet thuis in drukwerk (dwing de grafisch vormgever NOOIT om ermee te werken. Hij wordt er ziek van!)

Voor drukwerk gebruikt men CMYK-kleuren (cyan/magenta/yellow/black).

In magazines en folders werkt het klassieke drukproces met katernen van vier pagina’s. Het aantal pagina’s moet dus altijd een veelvoud van vier zijn.

Verplicht de vormgever niet om een blad van marge tot marge vol te proppen. Witruimte en mooie beelden doen het ontwerp ademen en laten je tekst vlotter lezen.

Blog geïnspireerd op: http://www.prdaily.com/Main/Articles/Graphic_designer_5_tips_for_working_with_me_12658.aspx#

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *