← Ga terug


Oproep: meer ceo’s op Twitter!

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

‘Slechts 16% van de ceo’s is aanwezig op social media’. Dat blijkt uit een rondvraag van IBM bij 1.709 ceo’s wereldwijd. Verrassend vinden wij dit cijfer niet: bijna dagelijks vertellen managers ons: ‘Facebook en Twitter, da’s niet voor mij’. Nochtans…

Het IBM-onderzoek beweert dat een bedrijf met een ‘asociaal’ management – een management dat social media negeert of weert – op termijn aan concurrentiekracht verliest. Moderne organisaties spelen flexibel en creatief in op signalen van klanten en werknemers, waardoor ze vernieuwend voor de dag komen. Dat vereist openheid, persoonlijk initiatief en samenwerking en social media zijn ideale platformen om die transparantie en cocreatie te faciliteren. Maar als de ceo en zijn management er eerder huiverachtig tegenover staan, zet dit een rem op het volwaardige gebruik van social media binnen het bedrijf.

De ondervraagde ceo’s lijken echter stilaan te beseffen dat ze hun houding tegenover social media moeten bijstellen. Binnen vijf jaar zal volgens IBM 57% van de ceo’s zijn weg naar social media gevonden hebben.

Maar daar zijn we nog niet: ‘Ik heb geen tijd voor social media’. ‘Wat heeft mijn bedrijf eraan als ik meld wat ik vanochtend gegeten heb?’ ‘Twitter en Facebook zijn gevaarlijk voor ons imago’,… Het zijn argumenten die we nog vaak te horen krijgen. De koudwatervrees is groot.

Springen en zwemmen

Maar misschien moeten managers gewoon springen en zwemmen! Kijk eens rond op Twitter, LinkedIn en (ja ook) Facebook, toon interesse voor de creativiteit die je marketing- en communicatieafdeling er aan de dag leggen, én post zelf ook af en toe iets. Het hoeft heus geen vijf keer per dag en het moet niet spectaculair of wereldschokkend zijn. Je zal ervan versteld staan wie je op social media allemaal tegenkomt – (virtueel) netwerken behoort absoluut tot het takenpakket van managers – en je zal verbaasd zijn over de vele informatie die je er vindt: over je klanten, je sector, je collega’s en concurrenten,… Ontdek het en wie weet raak je wel verslingerd aan Twitter en consorten.

Ter inspiratie: deze managers vind je alvast wel op social media. Ze posten en twitteren er, elk in hun eigen stijl.

Wouter Torfs (Schoenen Torfs)

Bart De Waele (Wijs)

Frank Van Massenhove (FOD Sociale Zekerheid)

Christl Joris (Etap, Agoria, Rode Kruis)

Jan Romain (Finotheker)

Bie De Backer (Durabrik)

Peter Callant (Callant Verzekeringen)

Hans Suijkerbuijk (Kluwer)

 

Bron:

Forbes – If You Don’t Have a Social CEO, You’r Going to be Less Competitive

 

 

 

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *