← Ga terug


Schrijven met (huis)stijl

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Je huisstijl vertaalt je bedrijfsidentiteit voor de buitenwereld. Dat gebeurt aan de hand van visuele bouwstenen: je logo, bepaalde beelden, kleuren en lettertypes. Het is evident dat iedereen binnen je bedrijf deze elementen respecteert om een eenduidig imago te creëren. Meestal lukt dat aardig.

schrijfhuisstijlMaar hoe zit dat met de geschreven communciatie in en vanuit je bedrijf? Zit daar ook een lijn in? Of schrijft iedere medewerker wat en hoe hij wil?

Een schrijfhuisstijl is even belangrijk als je visuele huisstijl. Eenvormigheid in inhoud en taal scheppen bij de consument vertrouwen.

Omdat ook de schrijfhuisstijl een vertaling van je bedrijfsidentiteit (kernwaarden) is, gaat het om meer dan spelling- en grammaticaregeltjes. Je schrijfhuisstijl bepaalt hoe je een geschreven boodschap brengt. Daarvoor leg je onder meer volgende zaken vast:

Inhoud

Je communicatie omvat zowel commerciële, administratieve als informatieve boodschappen. Al lijkt het op het eerste zicht moeilijk om daar een inhoudelijke lijn in te trekken, toch kan je je medewerkers enkele richtlijnen geven.

  • Wat delen we met de buitenwereld en wat niet? Vooral inzake nieuwe media is het belangrijk dat je medewerkers weten of ze al dan niet over onderhandelingen, contracten, personeelswissels, cijfers… mogen communiceren.
  • Hoe uitvoerig beargumenteren we een boodschap? Leggen we uitgebreid uit waarom een prijs stijgt, of delen we dat gewoon kort mee?

Stijl

Je stijl bepaalt hoe je schrijft. Grosso modo situeert je stijl zich ergens tussen deze uitersten:

formeel

familiair

afstandelijk

warm

professioneel

gemeenzaam

ernstig

grappig

rustig

levendig

omslachtig

direct

Taal

De richtlijnen over inhoud en stijl worden uiteraard concreet in woorden en zinnen. Ook daarover kan je in je schrijfhuisstijl afspraken maken.

huisstijlWelke woorden gebruiken we bij voorkeur en welke niet? Een IT-bedrijf of advocatenkantoor heeft een ander vocabulaire dan een culturele vereniging of een kinderdagverblijf.
Gebruiken we bij voorkeur korte zinnen, of mag het soms wat langer? Vooral als het je stijl is om uitvoerig uitleg te geven, komen langere zinnen van pas.
Hoe spreken we mensen aan? Altijd met ‘u’, soms met ‘jij’ en wanneer. Rechtlijnigheid blijkt moeilijk voor veel bedrijven: ze blijven in brieven en mails halstarrig ‘u’ gebruiken, maar tutoyeren erop los in advertenties.
Hoe gaan we om met Engelse woorden? Gebruiken we ze te pas en te onpas, soms of nooit? En wat zijn de alternatieven?
Hoe gaan we om met spreektaal en populaire woorden?
Houden we ons strikt aan grammatica- en spellingregels of zijn afwijkingen mogelijk afhankelijk van doelgroep, medium en boodschap? Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om cijfers, percent- en eurotekens niet voluit te schrijven (€ 70, 5%). Geen probleem, maar doe het dan wel consequent.

  • Welke woorden gebruiken we bij voorkeur en welke niet? Een IT-bedrijf of advocatenkantoor heeft een ander vocabulaire dan een culturele vereniging of een kinderdagverblijf.
  • Gebruiken we bij voorkeur korte zinnen, of mag het soms wat langer? Vooral als het je stijl is om uitvoerig uitleg te geven, komen langere zinnen van pas.
  • Hoe spreken we mensen aan? Altijd met ‘u’, soms met ‘jij’ en wanneer. Rechtlijnigheid blijkt moeilijk voor veel bedrijven: ze blijven in brieven en mails halstarrig ‘u’ gebruiken, maar tutoyeren erop los in advertenties.
  • Hoe gaan we om met Engelse woorden? Gebruiken we ze te pas en te onpas, soms of nooit? En wat zijn de alternatieven?
  • Hoe gaan we om met spreektaal en populaire woorden?
  • Houden we ons strikt aan grammatica- en spellingregels of zijn afwijkingen mogelijk afhankelijk van doelgroep, medium en boodschap? Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om cijfers, percent- en eurotekens niet voluit te schrijven (€ 70, 5%). Geen probleem, maar doe het dan wel consequent.

 

Geen stijlbreuk

Zoals gezegd wekt een coherente schrijfstijl het vertrouwen van de consument. Maar er komt een kink in de kabel als die schrijfstijl ver af staat van de realiteit in je bedrijf. Zo’n stijlbreuk zaait verwarring.

Is je gespreksstijl (zelfs met prospects) al snel gemoedelijk, met een vleugje humor af en toe, blijf de ander dan in brieven en mailtjes niet te lang met ‘u’ aanspreken.

Of omgekeerd: zijn je vergaderingen zakelijk en to the point, informeer dan in mails en sms’sjes niet zomaar naar het privéleven van je gesprekspartner.

Bronnen:

Teksthuisstijl: schrijven volgens je kernwaarden; Sabel Communicatie.

How to define your brand’s tone of voice; ABC Copywriting.

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *