← Ga terug


‘Context is alles’, maar alles heeft een prijs

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , , op .

Op 4 februari organiseerden Stima en Bloovi hun Trendsnight. Eén trend pik ik er hier uit. We zijn aanbeland in ‘the Age of Context’ zegt Wijs-CEO Bart De Waele. Kort samengevat: ‘door context toe te voegen aan je marketingboodschap evolueert die van spam, naar reclame naar informatie.’ Bedrijven willen dus onze locatie, wensen en gevoelens kennen. Bernard Dewulf denkt er het zijne van.

 

Reclame voor pampers

Bart De Waele: “Stel, ik wil een auto kopen. Zit mijn brievenbus op dat moment vol met reclame voor pampers, dan gaat die rechtstreeks de vuilnisbak in. Maar stuur je mij op dat moment folders over auto’s, dan kruip ik ermee op de zetel en ben ik er een hele avond zoet mee.” Je boodschap, en het moment waarop ze de consument bereikt, moet m.a.w. afgestemd zijn op zijn context: de plaats waar hij zich bevindt, de dingen waarnaar hij op zoek is, zijn gemoedstoestand,…

Bespioneerd

Klinkt logisch, en je ziet deze evolutie zich inderdaad afspelen. Maar als marketing zo afgestemd wordt op wat we zoeken, waar we zijn, hoe we ons voelen,… staat daar natuurlijk wel iets tegenover. Het betekent dat databanken wekelijks 3.254 stukjes persoonlijke info uploaden (aldus Norm Johnston van Mindshare – @ntjohnston) en dat we heel wat van ons leven prijsgeven, soms bewust, vaker onbewust. Daarom vond ik het stukje van schrijver en columnist Bernard Dewulf in DS Weekblad van 1 februari best treffend. Hij voelt zich “bespioneerd in het hart van mijn bestaan”, met name de woonkamer. Aanleiding is een mail van zijn tv-operator. Bernard Dewulf schrijft dat “de gulle operator” hem, op basis van de kijkgewoonten van zijn gezin,  “voortaan helemaal gratis aanbevelingen voor tv-series, programma’s of films geeft die het beste passen bij zijn smaak.” En hij weet het wel: “Mijn gegevens zijn een schat, maar niet meer de mijne. Mijn existentie verwekt nog slechts advertenties.” En ook: “We hebben intimiteit ingeruild voor privacy. Ons hoogsteigen woord voor een non-begrip. En ‘privacy’ is de risee van alles wat tegenwoordig grof geld wil verdienen. Op de kap van onze uitstervende intimiteit.”

Slijmspoor

We worden ons ervan bewust dat bedrijven informatie over ons gebruiken. En vaak hebben we daar geen probleem mee. Maar ergens in ons achterhoofd gaat af en toe toch een alarmbelletje rinkelen en denken we twee keer na voor we iets (niet) online gooien. Of zoals Steven Van Belleghem (@StevenVBe) het verwoordt in een interview voor Ahead van Inter Partner Assistance: “Consumenten zijn als slakken die een slijmspoor van data achterlaten. Dat biedt mogelijkheden voor bedrijven, maar er zijn grenzen. En de consument bepaalt waar die grens ligt.” Bernard Dewulf heeft alvast een manier gevonden om bedrijven een hak te zetten: “Vanaf nu zet ik hier dag en nacht overal het pornokanaal aan. De klok rond XXX. Tot zelfs de poes ervan gaat janken. Razend benieuwd naar de aanbevelingen.”

Meer info over de Trendsnight:

Bart De Waele (@netlash) – ‘The Age of Context’

Hakim Zemni – ‘From clever to intelligent’

Norm Johnston – Mindshare

Tom De Baere – @tomdebaere

MediaSpecs – samenvatting van Trendsnight

 

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *