Een boeiende blog heeft veel voordelen: expertise tonen, bezoekers naar je website leiden en goed scoren in zoekmachines. Hét belangrijkste argument om zakelijk te bloggen wordt volgens ons echter vaak vergeten: een blog is in de eerste plaats (of zou dat moeten zijn) een relatief eenvoudige manier om je bezoeker de informatie te geven waar hij naar op zoek is. Krijg je als ramenplaatser bijvoorbeeld regelmatig vragen over de isolatiewaardes van glas, dan kun je daar een blogje over schrijven. Of je blog uitbesteden…
Ik blog zelf
Als een bedrijf gaat bloggen, is de eerste reflex vaak om de teksten zelf te schrijven. Logisch, want de medewerkers hebben natuurlijk het meeste vakkennis in huis. Er wordt dan van hen verwacht dat zij die kennis snel en vlot in een tekst gieten. En daar knelt vaak het schoentje: ze zijn het niet gewoon om te schrijven en het wordt algauw een loodzware opdracht bovenop hun gewone werk. En zo sterft de bedrijfsblog een stille dood…
Ik zoek een externe copywriter
Je vakkennis kun je echter ook doorgeven aan een copywriter. Hij of zij moet zich natuurlijk inwerken, maar je zal ervan versteld staan hoe snel een goede copywriter voeling krijgt met je bedrijf. Een copywriter is namelijk in de eerste plaats ook een goede verstaander. Net zoals hij het in de vingers heeft om te schrijven. Een ongelofelijk voordeel, want net als met zoveel dingen geldt ook hier: hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt.
Een professioneel copywriter helpt je bovendien om, met de doelgroep in het achterhoofd (B2C of B2B), interessante onderwerpen en invalshoeken te filteren uit de informatie die je hem aanreikt. Vindt hij dat er input ontbreekt, dan vraagt hij door en zoekt hij zelf mee naar aanvullend materiaal om het onderwerp zo goed mogelijk uit te werken. Daar schrijft hij dan een aantrekkelijke tekst over: foutloos uiteraard, maar ook met een sprekende titel, een teasende inleiding, lijstjes, tips, handige voorbeelden, goed gekozen woorden en vlotte zinnen.
Daarnaast kan een copywriter snel en flexibel werken en heeft hij aan een half woord genoeg om input of feedback op te pikken. Die feedback is overigens essentieel als je met een externe copywriter samenwerkt. Jij houdt ten slotte de controle over wat er op je blog verschijnt.
Thuis in SEO
Zoals we in de inleiding al zeiden, dient een blog vooral om tegemoet te komen aan mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie: over milieupremies bijvoorbeeld, of over tolgeld in het buitenland. Over de verzekering van een caravan of het maken van een stop-motion, etc.
Is jouw bedrijf in zo’n onderwerp gespecialiseerd, dan moet je ervoor zorgen dat de mensen die er info over zoeken, op jouw bedrijfsblog terechtkomen. En ook daarbij kan een professionele copywriter met kennis van zoekmachineoptimalisatie of SEO je helpen. Hij bekijkt welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw vakdomein en welke zoekwoordcombinaties en -synoniemen interessant zijn. Deze zoekwoorden verwerkt hij op een slimme manier in je blogteksten.
Als toemaatje kunnen sommige copywriters je blogteksten rechtstreeks opladen in je CMS-systeem (Sharepoint, WordPress, etc) van je bedrijf. Vraag ernaar als je een copywriter onder de arm neemt.