De concurrentie om aandacht is bikkelhard op het internet. Door de overvloed aan informatie, kiest de lezer voortdurend waar hij zijn aandacht aan besteedt. Want alles bekijken is gewoon onmogelijk. Als bedrijf moet je er dus voor zorgen dat je opgemerkt wordt. Maar hoe win je nu concreet de aandacht van (toekomstige) klanten online? Onze tip? Gooi content marketing in de strijd!
Creëer interessante en relevante content
Aan wat ons echt boeit, besteden we met plezier onze kostbare aandacht. Het is dus zaak om mooie, inspirerende online content te maken waar bezoekers iets aan hebben. Het doet er niet toe hoe lang je online content is, maar wel hoe interessant én hoe relevant ze is. Meer en betere inhoud leidt tot meer aandacht. En precies daar biedt content marketing een oplossing.
Content marketing wat?
Content marketing is een strategie die waardevolle, relevante en consistente content creëert om zo je doelpubliek aan te trekken, te werven en aan je bedrijf te binden. Maar hoe creëer je nu de juiste content voor jouw doelgroep?
- Allereerst moet je je doelgroep in kaart brengen. Wie zijn je huidige klanten en op welke klanten wil je je in de toekomst meer richten?
- Zoek uit wat jouw doelgroep interessant vindt, zodat je relevante content kan creëren.
- Zorg dat de vorm (blog, video, longread…) en tone-of-voice aansluiten bij je doelpubliek.
- Breng in je unieke content duidelijk naar voren wat je als bedrijf aan je publiek te bieden hebt. Wat is jouw meerwaarde tegenover andere bedrijven?
- Verspreid je content daar waar je doelpubliek aanwezig is. Via sociale media, je website, mailings…
- Meten is weten. Analyseer na de campagne hoeveel mensen er op de link geklikt hebben, hoeveel mensen je artikel gelezen hebben of het bericht gedeeld hebben.
- Op basis van de verzamelde info, krijg je nog meer inzicht in je doelgroep. Je ontdekt de pijnpunten en brengt verbeteringen aan waar nodig.
Waarom werkt content marketing?
Door aan de hand van interessante en relevante content de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten, bouw je als merk autoriteit op en bind je klanten aan je bedrijf. Maar waarom werkt content marketing?
- Autoriteit bij zoekmachines
Zoekmachines zoals Google houden van veel en waardevolle content. Op basis van een aantal criteria zoals het aantal woorden van je artikels, het regelmatig publiceren van content en het aantal social shares kent Google je een bepaalde autoriteit toe. Hoe beter je scoort, hoe hoger je in de zoekmachines terechtkomt en hoe meer bezoekers je website krijgt.
- Autoriteit bij lezers
Met relevante content trek je niet alleen de aandacht van de zoekmachines, maar ook van lezers, aka toekomstige klanten. Interessante inhoud wekt vertrouwen op, waardoor ze steeds meer in je kennis en expertise geloven. Je merk wordt tastbaar en lezers gaan zich aan jou binden.
- Lezers worden klanten
Na een tijdje worden je lezers trouwe en waardevolle klanten, die zich met je merk identificeren. Ze praten erover met anderen en maken zo reclame in jouw plaats. Dankzij je relevante content veroverde je hun loyaliteit en die is onbetaalbaar!