Hoe weerstaat jouw newsletter aan de delete-knop? 7 tips!

Newsletter

Veel bedrijven sturen elektronische newsletters uit, maar merken dat de openings- en leesratio’s zwaar tegenvallen. Meer zelfs, telkens ze een volgende nieuwsbrief uitsturen, dalen de cijfers nog … Hoe zorg je ervoor dat je newsletter wel degelijk gelezen wordt en zelfs uitgroeit tot een nuttige tool voor extra business? Pas deze 7 gouden tips toe!

Tip 1: Kies voor een opvallende onderwerpregel

Trek de aandacht van jouw doelgroep met een onderwerpregel die de lezer nieuwsgierig maakt. Zo vergroot je de kans dat jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk gelezen wordt.

Tip 2: Verleid de lezer met korte teasende teksten

Laat hem of haar doorklikken naar je website voor het volledige artikel. Zo verhoogt je nieuwsbrief ook het aantal bezoekers op je site.

Tip 3: Beperk het aantal onderwerpen in je newsletter

Zorg dat je newsletter maximaal drie tot vier onderwerpen bevat. Te veel onderwerpen zorgt ervoor dat er geen rode draad meer is en dat lezers er geen zin meer in hebben.

Tip 4: Maak je newsletter mobielvriendelijk

Zo kan iedereen kiezen op welk toestel hij of zij je newsletter wil lezen en is het niet nodig om steeds je computer boven te halen om de nieuwsbrief te lezen.

Tip 5: Schrijf op maat van je doelgroep

Zorg ervoor dat de nieuwsbrief onderwerpen behandelt die je doelgroep interessant vindt. Gebruik duidelijke taal en geef extra uitleg waar nodig.

Tip 6: Waak over de frequentie van je newsletter

Een optimale frequentie bestaat niet, maar tussen 4 en 6 keer per jaar is zinvol. Als je te vaak een nieuwsbrief stuurt, wordt het steeds moeilijker om de lezer te verrassen met interessante content, waardoor je ratio’s dalen.

Tip 7: Creëer interactie

Stop een item in je newsletter dat om reacties vraagt. Zo krijg je extra touchpoints met je lezers:

  • een quiz
  • een aankondiging van een evenement met de vraag om in te schrijven
  • een oproep om een foto te delen op social media, waarmee je een prijs kunt winnen

Wil je graag eens samen met ons brainstormen over een newsletter voor jouw bedrijf?

Benieuwd hoe wij content marketing laten werken voor jouw bedrijf?

laten we afspreken