Of je nu mailt naar een collega, een brief opstelt voor klanten of een blogbericht post op je bedrijfswebsite, wat je schrijft moet je lezerspubliek helemaal inpalmen. Dat snijdt hout, maar schrijven voor je doelgroep, hoe doe je dat concreet? Met deze 3 tips.
1. Plak een gezicht op de lezer
Schrijf je een mailing naar alle boekhouders in je regio, houd dan je eigen boekhouder voor ogen. Hoe spreekt hij? Wat houdt hem bezig? Wat speelt er in zijn vakgebied? Leef je in. Helpt een foto van je boekhouder naast je laptop? Niet twijfelen!
2. Stem je schrijfstijl af op je doelgroep
Schrijf vervolgens je boodschap neer zoals je ze zou vertellen als je boekhouder voor je neus zat. Je mag daarbij best wat vakjargon gebruiken, zo zit je meteen op dezelfde golflengte. Maar als je dezelfde boodschap schrijft voor een breed publiek, dan laat je vakjargon best achterwege en pen je de zinnen neer alsof je ze zou zeggen tegen je oma: in een eenvoudige en heldere taal.
3. Gebruik voorbeelden die je doelgroep aanspreken
Schets in je tekst een realistische context en gebruik levensechte voorbeelden. Speel bijvoorbeeld in op de drukte van de belastingaangiftes of op de digitalisering van boekhoudingen. Zo voelt je lezerspubliek zich aangesproken en staat het open voor de rest van je boodschap.
Tot slot nog dit: soms is je lezerspubliek divers. Vermijd dan vakjargon en gebruik voorbeelden die voor een brede doelgroep herkenbaar zijn.