2 december 2024

7 sociale media trends in 2025

sociale media trends in 2025

2025 komt steeds dichterbij… Hieronder ontdek je alvast 7 sociale media trends om in 2025 in het achterhoofd te houden!

1. Authenticiteit

In 2025 is authenticiteit de belangrijkste trend op sociale media.

Succesvolle content draait steeds meer om empathie, herkenning en verbinding op een emotioneel niveau. Gebruik authentieke verhalen en toon oprechte interesse in je doelgroep om te laten zien dat je hen begrijpt. Lees hier hoe je authentiek blijft op sociale media.

2. Short-form video

Korte video’s van 30 seconden tot maximaal een minuut, doen het al jaren goed op sociale media en ze blijven ook in 2025 populair. Instagram Reels en TikTok-video’s spelen in op de snelheid waarmee we content willen consumeren. Ook LinkedIn is intussen gestart met een videofeed. Het belang van video’s neemt dus ook op dat platform verder toe.

💡 Bekijk deze video voor onze klant Assutron.

Korte video’s trekken op een laagdrempelige en creatieve manier de aandacht van jouw doelgroep. Gebruik verschillende formats, zodat je kijkers steeds iets nieuws te zien krijgen. Geef een kijkje achter de schermen, deel een testimonial van een klant of toon hoe een bepaald product werkt. Ontdek hier hoe wij bij Mindsetting voor onze klanten krachtige videocontent creëren.

3. Hybride content: video en tekst

Hoewel korte video’s aandacht trekken en je verhaal vertellen, blijft ook tekst belangrijk, vooral op LinkedIn.

De combinatie van video en tekst, bijvoorbeeld door een sterke post, voice-overs en ondertitels toe te voegen, maakt je content toegankelijker en versterkt je boodschap. Dit hybride model verhoogt niet alleen de bereikbaarheid van je content, maar zorgt er ook voor dat je een breder publiek kunt betrekken en vastleggen.

4. Ephemeral content

Ephemeral content, ofwel tijdelijke content, verwijst naar posts die na een bepaalde periode, meestal na 24 uur, weer verdwijnen. Deze trend zagen we eerst op Snapchat en nu met Instagram Stories. 

De fear of missing out motiveert gebruikers om content meteen te bekijken. De tijdelijk zichtbare content wordt ook gezien als oprechter en spontaner. Het stimuleert de dagelijkse interactie met je publiek en zorgt voor een betere connectie.

Bekijk hieronder enkele stories voor onze klant Juwelier Pattyn:

5. Interactieve content

Een sociale media trend die aansluit op ephemeral content is interactieve content. Deze posts vragen om interactie van de bezoeker.

Om interactieve content te creëren, zijn Instagram Stories perfect. Voeg vraagstickers toe, vraag in een poll de mening van jouw volgers of doe een korte quiz. Volgers voelen zich gehoord en gewaardeerd, waardoor ze je merk trouw blijven.

6. User generated content

Een trend die nog steeds aan populariteit wint, is User Generated Content (UGC). De content gemaakt door je volgers. Dat wekt vertrouwen bij potentiële klanten. In ruil voor hun content krijgen de gebruikers vaak een beloning. Je kan user generated content inzetten om producten te promoten, diensten te tonen of naambekendheid te vergroten.

💡 Bekijk dit filmpje dat een tevreden passagier maakte voor DeWaterbus.

7. Overal vindbaar

Search Engine Optimization (SEO) was oorspronkelijk vooral bedoeld om met je bedrijf goed gevonden te worden in zoekmachines. Tegenwoordig gaan heel wat mensen, en vooral jongeren, niet meer via Google zoeken, maar wel rechtstreeks in de kanalen waarop ze het meest actief zijn. Ze zoeken op sociale media zoals TikTok, Instagram, LinkedIn en YouTube. Op die kanalen aanwezig én vindbaar zijn, is de boodschap.

Klaar om de nieuwe sociale media trends in 2025 toe te passen?

Door deze 7 trends te gebruiken in jouw sociale media strategie spring jij er online gegarandeerd uit. Plan een kennismakingsgesprek in en we bekijken samen hoe we jouw sociale media naar een hoger niveau kunnen tillen.

Benieuwd hoe wij content marketing laten werken voor jouw bedrijf?

laten we afspreken