5 december 2024

Storytelling op sociale media

storytelling voor sociale media

Stel je een potentiƫle medewerker voor die twijfelt of jouw bedrijfscultuur bij hem past. Gaat hij overstag voor de zoveelste standaard vacaturetekst of voor een testimonial van een werknemer? Storytelling op sociale media is een krachtige tool voor merken die willen verbinden met hun doelgroep. Met visuele storytelling vergroot je de impact van je verhaal nog meer. Ontdek hieronder hoe je inspirerende verhalen vertelt op de juiste kanalen, en zo de aandacht van je publiek vasthoudt.

Wat is storytelling?

Door de eeuwen heen hebben verhalen ons geholpen om te begrijpen wie we zijn en om ons verbonden te voelen met anderen, ook over generaties heen. Verhalen blijven hangen omdat ze inspelen op drie belangrijke menselijke behoeften: betekenis, herkenning en verbondenheid. Vandaag is het niet anders: storytelling vertelt letterlijk het verhaal van je merk. En liefst op een manier die boeit, inspireert en ervoor zorgt dat jouw bedrijf en boodschap top-of-mind blijven.

Daarnaast hebben verhalen de kracht om emoties te raken en een diepere connectie op te bouwen tussen je merk en je doelgroep. Ten slotte maakt een verhaal je merk menselijker. Het laat zien dat er echte mensen achter je bedrijf staan, met herkenbare problemen en ervaringen. Of het nu gaat om inspirerende klantverhalen, behind-the-scenes content of bedrijfswaarden, een goed verteld verhaal maakt het verschil.

šŸ’” Lees hier het verhaal van padelduo Danie Wium en Juan Pablo Moreno dat we schreven voor MULTI.engineering.

Visuele storytelling op sociale media

Een verhaal vertel je van oudsher met woorden, maar het wordt nog sterker met beelden. Visuele storytelling brengt jouw boodschap nog meer tot leven. Met sprekende beelden, dynamische videoā€™s en heldere infographics geef je je verhalen een krachtige uitstraling.

Visuele content wordt op sociale media massaal getoond, bekeken en gedeeld waardoor je een breed publiek kan bereiken. Denk bijvoorbeeld aan de impact van korte videoā€™s op TikTok en Instagram, maar ook meer en meer op LinkedIn. Vergeet niet om de visuele content consistent te maken met de branding van je merk. Dat helpt om je merkidentiteit te versterken en zorgt ervoor dat je boodschap herkenbaar is en blijft hangen.

Ontdek wat jouw publiek wil zien

Het is verleidelijk om volop te vertellen over de eigenschappen van jouw merk, product of dienst. Maar is het dat wat jouw doelgroep wil horen en zien? Onze ervaring leert dat het veel effectiever is om te focussen op de interesses van je publiek en je verhaal daarop af te stemmen. Wat vinden ze interessant? Waarover willen ze meer weten? Denk na over hoe jouw bedrijf op die specifieke behoeften inspeelt. Zo maak je jouw content niet alleen aantrekkelijker, maar ook veel waardevoller.

šŸ’” We maakten een reel voor Juwelier Pattyn. Eigenaar Jozef legt uit waar zijn passie voor juwelen vandaan komt. Bekijk de video hier.

Kies het juiste kanaal voor elk verhaal

Zodra je een goed verhaal hebt, is de volgende stap om het juiste kanaal te kiezen. Mensen gebruiken sociale media om verschillende redenen en dat beĆÆnvloedt de manier waarop ze content consumeren. Facebook is vooral een plek voor verbinding met familie en vrienden, terwijl Instagram en TikTok worden ingezet om visuele content te delen en inspiratie op te doen.

Neem de tijd om te observeren welke soorten content goed presteren op elk kanaal en stem je eigen verhaal hierop af. Experimenteer met verschillende formats en stijlen om te ontdekken wat het best werkt voor jouw doelgroep.

Aan de slag met storytelling op sociale media

Ben je klaar om jouw merkverhaal te vertellen en een sterke connectie met je publiek op te bouwen? Wij helpen je graag met inspirerende storytelling. Neem vandaag nog contact met ons op.

Benieuwd hoe wij content marketing laten werken voor jouw bedrijf?

laten we afspreken