De opmars van TikTok is niet te stuiten. Met inmiddels meer dan een miljard actieve gebruikers over de hele wereld lijkt het socialemediaplatform ook voor bedrijven een interessant communicatiekanaal, naast Instagram, Facebook en LinkedIn. Hoe integreer je dit populaire platform naadloos in je communicatiestrategie? Hoe scoor je maximaal en welke valkuilen vermijd je maar beter?
Wat maakt TikTok zo anders?
Nog meer dan bij de traditionele socialemediakanalen ligt de nadruk bij TikTok op creatieve content. Het platform biedt een breed scala aan bewerkings- en effecttools waarmee bedrijven boeiende en unieke videocontent kunnen maken. Daardoor communiceer je op een frisse en creatieve manier met je doelgroep en versterk je tegelijkertijd je merkpersoonlijkheid.
Een ander belangrijk kenmerk is de virale aard van de content. Video’s kunnen zich razendsnel verspreiden en binnen korte tijd miljoenen views genereren, zelfs zonder enorme advertentiebudgetten. Door in te spelen op hedendaagse trends op TikTok geef je een enorme boost aan je merk en zorg je voor mega-exposure.
Waarom zou je dit socialemediaplatform inzetten voor je bedrijf?
Uit recente data blijkt dat de gemiddelde TikTok-gebruiker minstens één uur per dag actief is op het platform. Dat is erg veel in vergelijking met traditionele socialemediakanalen zoals Facebook of Instagram. Het brengt dan ook een enorme betrokkenheid met zich mee. Als bedrijf kan je door TikTok te gebruiken je naambekendheid vergroten, een breder publiek bereiken en een sterkere connectie met je doelgroep creëren. Je kan het platform ook inzetten om je als werkgever op de kaart te zetten via een uitgekiende employer branding.
TikTok is dus de perfecte aanvulling op je bestaande communicatiestrategie op sociale media. Toch als je bedrijf op een jonge doelgroep mikt. De meeste gebruikers zijn namelijk jonger dan 24 jaar. Al wint het platform sterk aan populariteit in de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar.
Hoe begin ik eraan?
Er zijn verschillende manieren waarop je TikTok in je communicatiestrategie kan inzetten. Idealiter combineer je organische video’s met betalende advertenties. Wij geven je alvast enkele tips mee, zodat je je TikTok-kanaal binnen de kortste keren kan laten groeien.
- Het is belangrijk om je doelgroep en de TikTok-gebruikers goed te kennen. Door trends te volgen en toe te passen, creëer je relevante en boeiende content die aansluit bij de interesses van je doelpubliek. Het is essentieel om creatieve en unieke video’s te maken, want alleen zo zorg je ervoor dat je bedrijf het goed doet op TikTok.
- Eens je effectief begonnen bent, is het belangrijk om regelmatig creatieve en unieke content te plaatsen. Gebruik daarbij relevante hashtags, zodat je TikToks nog beter gevonden worden.
- Hou de reacties op je TikToks goed in het oog en reageer actief op opmerkingen en vragen. Dat is cruciaal om een positieve reputatie op te bouwen en een hechte community te creëren.
- Tot slot helpen betalende advertenties en samenwerkingen met populaire TikTokkers je om je merkbekendheid te vergroten en je boodschap aan een bredere doelgroep over te brengen. Een interessant voorbeeld is de samenwerking tussen bekende TikTokker Average Rob en Philips, waarin Average Rob in zijn welgekende stijl de producten van Philips promoot. Deze samenwerking heeft op TikTok alleen al meer dan 500.000 weergaven.
Is adverteren op TikTok zinvol?
Absoluut! TikTok biedt verschillende advertentiemogelijkheden die je helpen om je merk te promoten, je bereik te vergroten en je doelgroep effectief te betrekken. We sommen de belangrijkste argumenten op waarom adverteren op dit socialemediaplatform zinvol is:
- Enorm bereik: met meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd heeft TikTok een gigantisch bereik. Het stelt je in staat om je merk onder de aandacht te brengen van een breed publiek en potentiële klanten over de hele wereld te bereiken.
- Jongere doelgroep: het platform is vooral populair bij jongeren tot 35 jaar. Als je merk zich richt op deze doelgroepen, is adverteren op TikTok een effectieve manier om hun aandacht te trekken en een langdurige connectie met hen op te bouwen.
- Creatieve mogelijkheden: TikTok staat bekend om zijn creatieve en interactieve content. Met advertenties maak je gebruik van de verschillende creatieve tools en effecten om boeiende en unieke advertenties te maken. Dat stelt je in staat om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten bij je doelgroep.
- Targetingopties: TikTok biedt verschillende targetingopties waarmee je jouw advertenties richt op mensen in een bepaalde regio of leeftijdscategorie, maar ook rekening houdt met de interesses en het gedrag van gebruikers. Zo toon je je ads aan de juiste doelgroep, wat de effectiviteit van je campagnes vergroot.