Heel je onderneming vatten in één slogan, dat is niet vanzelfsprekend. En je een kant-en-klare handleiding voorschotelen om een goede slogan te schrijven is dat evenmin. Toch geven we je 7 tips die je aardig op weg helpen.
1. Hou het kort
Een goeie slagzin springt in het oog en blijft hangen. Beperk je tot maximaal 9 woorden, een tip die Coca-Cola goed toepast: Always Coca-Cola.
2. Alliteraties werken
Spelen met de beginletters van opeenvolgende woorden werkt. Denk maar aan Verrassend Volledig. Verbazend Voordelig (Action)
3. Oog voor missie en visie
Eigenlijk geeft je slagzin de essentie van je onderneming weer: We go the extra smile (Brussels Airways) of Opel, wir leben Autos.
4. Gebruik je merknaam in je slogan
Zo ben je zeker dat de slagzin enkel met jouw bedrijf geassocieerd wordt: Carglass herstelt, Carglass vervangt.
5. Humor werkt
Probeer je slogan in een grappig pakje te stoppen. Zo scoor je al direct met een lach. Woord- en zinspelingen kunnen je een handje helpen: Durex, het condoom dat tegen een stootje kan.
6. Tijdloze slogan
Een slagzin doorstaat de tand des tijds: Het ruikt hier naar Douwe Egberts.
7. Een goede slogan spoort aan
Niets zo leuk als een slagzin die de klant ertoe aanzet om iets te doen. Nike heeft dit heel goed begrepen: Just do it.