Socialemediaplatformen zijn een onmisbare tool voor bedrijven om hun producten en diensten te promoten. Met miljarden gebruikers over de hele wereld bieden kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn bedrijven een heleboel mogelijkheden om hun doelgroep aan te spreken. Heel wat ondernemingen adverteren dan ook op sociale media, soms tot ergernis van de gebruikers. Bieden advertenties echt een meerwaarde? Of maak je er enkel de aandeelhouders van de socialemediaplatformen blij mee?
Waarom zijn sociale media belangrijk in de communicatiestrategie van je bedrijf?
Sociale media spelen een cruciale rol in de communicatiestrategie van heel wat bedrijven vanwege hun enorme potentiële bereik. Je kan via sociale media je doelgroep immers op een persoonlijke en directe manier aanspreken. Ook bouw je er aan je merkbekendheid, vergroot je je klantloyaliteit, interageer je met klanten en prospects … De mogelijkheden zijn dus legio. Bovendien krijg je waardevolle inzichten in wat gebruikers precies met je posts doen, waardoor je je marketingstrategieën verder kunt verfijnen.
Van organisch naar betalend: haal meer uit je socialemediastrategie
Het organisch bereik op sociale media, met andere woorden de populatie die je bereikt via niet-betalende posts, is voor bedrijfsaccounts niet altijd bijster groot. Het wordt door strengere privacyregels ook steeds moeilijker voor bedrijven om louter via organische posts hun doelgroep effectief te bereiken. Enigszins veralgemenend kan je zeggen dat je gemiddeld 4 tot 6% van je volgers bereikt met een niet-betalend bericht. Je post wordt immers enkel getoond aan die mensen die de voorbije periode jouw berichten geliket of geshared hebben, of een comment hebben toegevoegd. 4 tot 6%, dat zijn peanuts! En als je wekelijks moeite doet om meerdere berichten te posten, dan is dat veel inspanning voor bitter weinig rendement.
Hoe vergroot je dat bereik? Dat kan door meer (niet-betalende) berichten te posten die een reactie uitlokken: een like, share of commentaar. Bijvoorbeeld een quiz of een wedstrijd. Maar zoiets kan je natuurlijk niet om de haverklap doen.
Een veel eenvoudigere manier om meer profijt uit sociale media te halen, is via advertenties. Je kan gericht targeten op je doelgroep, al gooit de privacywetgeving op dit vlak soms roet in het eten. Feit is dat je met een advertentie vaak zonder veel problemen enkele tienduizenden mensen bereikt, wat met een organisch bericht een utopie is.
Wat zijn de voordelen van adverteren op sociale media?
- Groter bereik: door online te adverteren bereik je veel meer mensen dan via organische posts.
- Ook je organische berichten scoren beter: je sociale-mediaadvertenties zorgen er ook voor dat je meer mensen bereikt met je organische posts. De mensen die op je advertentie geklikt hebben, zullen in de periode daarna immers ook je niet-betalende posts te zien krijgen.
- Efficiëntere doelgroep targeting: je kan de doelgroep van je advertentie nauwkeurig afbakenen. Dan wordt je advertentie enkel getoond aan mensen die in een bepaalde regio wonen, een bepaalde leeftijd hebben, interesse hebben in sommige hobby’s, … Dit is evenwel niet mogelijk voor alle producten of diensten. Zo gelden er bijvoorbeeld op Facebook beperkingen voor targeting voor financiële producten, religieuze of politieke boodschappen, …
- Makkelijk meetbare resultaten: je aantal weergaven, likes en reacties, hoe vaak je advertentie gedeeld is, het aantal conversies en hoeveel de campagne in totaal gekost heeft … zijn allemaal data die je makkelijk kan terugvinden.
Zijn er ook nadelen of beperkingen verbonden aan online advertenties?
Een advertentie plaatsen op sociale media is kinderspel. Een succesvolle advertentie plaatsen is veel minder eenvoudig.
- Je moet op zoek gaan naar waardevolle content voor je doelgroep en ervoor zorgen dat je advertentie er echt uitspringt.
- Je volgt de reacties op je advertentie best nauwgezet op. Leuke reacties zijn tof, maar laat je vooral niet opnaaien bij de eerste minder positieve reactie: er zijn trollen actief. En negatieve reacties horen er nu eenmaal bij.
- Je hebt kennis van zaken nodig om een succesvolle advertentie op sociale media te publiceren. Een advertentie die te vaak getoond wordt aan dezelfde mensen kan negatieve gevolgen hebben voor je reputatie én je toekomstige advertenties op sociale media duurder maken. Klinkt dit als Chinees? Laat ons jou dan helpen om je socialemediastrategie te bepalen.
- Advertenties werken vooral goed als ze doorklikken naar waardevolle landingspagina’s op je site. Hier besteed je dus best voldoende aandacht aan.
- Je hebt het intussen al door: adverteren op sociale media is tijdrovend.
Enkele tips voor een geslaagde advertentie:
- Zorg voor een duidelijke en sprekende call-to-action.
- Gebruik video! Een leuke animatie of video spreekt je doelpubliek aan en zorgt ervoor dat je verhaal langer blijft hangen.
- Consistentie is key! Gebruik op al je kanalen dezelfde naam en visual zodat mensen je sneller herkennen.
Hoe zit het met TikTok?
TikTok onderscheidt zich van andere sociale-mediaplatformen door zijn unieke focus op korte, creatieve videocontent. De aanpak voor een succesvolle sociale-mediacampagne op TikTok verschilt dan ook met de aanpak voor advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Wil je ook op TikTok succesvol adverteren? Lees dan zeker onze blog!
Conclusie: is adverteren op sociale media nuttig?
Online advertenties zijn niet alleen nuttig, ze zijn een must binnen de marketing- en communicatiestrategie van je bedrijf. Heb je onvoldoende tijd om je hier zelf grondig in te verdiepen? Laat je hiervoor dan begeleiden door specialisten. Zo haal je het beste uit je advertenties en bereik je het makkelijkst jouw doelen.