Steeds vaker bezoeken we websites vanop onze smartphone of tablet. Maar lang niet alle websites zien er op deze mobiele devices even sexy uit. Webontwikkelaars zitten gelukkig niet stil. Hun antwoord luidt steeds vaker: responsive web design.
Nadelen van mobiele website
Een eerste oplossing, de mobiele website (m.voorbeeld.be), is stilaan alweer voorbijgestreefd. Hij heeft dan ook een aantal nadelen.
- Je mobiele website kan nooit het helse tempo volgen waarmee nieuwe schermresoluties opduiken. Vaker dan je lief is, ’past’ je mobiele website niet meer in een welbepaald scherm.
- Een mobiele website heeft (meestal) een beperktere inhoud. Daarmee doe je eerst en vooral je bezoekers tekort.
- Je mobiele website scoort daardoor ook lager in zoekmachines. Die hebben nu eenmaal minder informatie beschikbaar om je site te ranken.
- Het onderhoud van verschillende url’s (gewoon en mobiel) valt veel bedrijven zwaar.
- Als een bezoeker info deelt vanop je mobiele website, dan krijgen zijn volgers die info op de mobiele website te zien, ook als ze zelf niet mobiel surfen.
Responsive web design
Een andere oplossing wint terrein: het responsive web design.
Je vertrekt vanuit één url. Het design past zich aan de schermgrootte aan. Er bestaat natuurlijk een overvloed aan schermresoluties, dus perfect is die aanpassing niet altijd. Maar webontwikkelaars slagen er hoe langer hoe beter in om mooie resultaten te boeken.
Als je een responsive website ontwikkelt, moet je op voorhand goed over een aantal zaken nadenken (dat moet overigens altijd als je een website bouwt).
- Geef op elk device een prominente plaats aan de informatie die je bezoekers belangrijk vinden. Niemand vindt het fijn om op zijn smartphone lang naar de juiste info te moeten zoeken…
- Maak je design gebruiksvriendelijk. Dit staat vaak synoniem voor visueel en op maat van touchscreens. Om diezelfde reden pleiten sommigen ervoor om in responsive web design niet met de klassieke dropdownmenu’s te werken als navigatie. Deze menu’s zijn niet erg handig op touchscreens.
- Hou er rekening mee dat mensen op smartphones en tablets minder gericht zoeken. Ze formuleren kortere en meer algemene zoekopdrachten. Dit speelt een rol in je zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Bronnen:
Wijs.be: Dood aan dropdown-menus
Veerle
Latest posts by Veerle (see all)
- Handleiding schrijven - 16/03/2017