Content marketing op maat van jouw bedrijf

Meeting van communicatiebureau in Oost-Vlaanderen

Content marketing is ideaal als je je merk wil laten groeien zonder klanten te overrompelen met harde verkooppraatjes. Content marketing versterkt jouw merk: met een doordacht communicatieplan en een slimme contentstrategie maak je (potentiële) klanten benieuwd naar meer. Klaar om je merk zichtbaar en top-of-mind te maken bij je doelgroepen? Lees verder en ontdek hoe je content marketing optimaal inzet!

Wat is content marketing?

Content marketing is een slimme manier om je merk op de kaart te zetten zonder dat je je klanten overdondert met zuiver commerciële boodschappen. Via content marketing creëer en verspreid je boeiende en relevante info voor je doelgroepen.

Vormen van content marketing?

Je kan content marketing op veel verschillende manieren vorm geven: via blogs, video’s, sociale media, testimonials van klanten, podcasts, … Ongeacht het format, geef je je doelgroep precies de content waarnaar ze op zoek zijn. Door de honger van je (potentiële) klanten systematisch aan te wakkeren en te stillen, overtuig je hen van je expertise en toegevoegde waarde. Met natuurlijk als einddoel een telefoontje of e-mail met de vraag om eens kennis te maken.

Er circuleren ook heel wat mythes over content marketing. Onterecht. Met een sterke contentcreatie trek je nieuwe klanten aan en zet je ze om in loyale ambassadeurs die keer op keer terugkomen. Klinkt goed, toch?

Voordelen content marketing

Content marketing biedt heel wat voordelen voor bedrijven die op zoek zijn naar duurzame groei op lange termijn.

Consumenten verkiezen informatieve content boven opdringerige advertenties

Uit onderzoek van het Content Marketing Instituut blijkt dat 70% van de consumenten de voorkeur geeft aan het ontdekken van producten of diensten via informatieve artikels. Consumenten zijn dan ook steeds vaker op zoek naar authentieke informatie, in plaats van plat commerciële advertenties. Content die écht informeert, wint het van traditionele reclame.

Content marketing is goedkoper en effectiever voor leadgeneratie

Effectieve content marketing helpt je om kwaliteitsvolle leads te genereren. Zo heb je meer kans om deze lead om te zetten in een daadwerkelijke verkoop. Volgens Demand Metric genereert content creatie meer dan 3 keer zoveel leads als traditionele outbound marketing, terwijl het gemiddeld 62% minder kost.

Je bouwt merkbekendheid op via content marketing

Content marketing vergroot niet alleen je bereik, maar ook de kans dat je merk door een nieuw publiek wordt ontdekt. Een merk dat regelmatig content publiceert en erin slaagt om verkeer te genereren via deze content, zal een toename in zijn merkbekendheid en -herkenning zien.

Content marketing maakt je top-of-mind bij je doelgroep

Het consistent delen van content bezorgt je een reputatie als expert in je vakgebied. Het toont je publiek dat je hen waardeert en geïnteresseerd bent in hun succes. Dit vergroot het vertrouwen in je merk, houdt je top-of-mind bij je doelgroep en maakt je publiek meer geneigd om voor jou te kiezen wanneer het klaar is om een aankoopbeslissing te nemen.

Wanneer zet je content marketing in?

Content marketing kan een krachtige rol spelen in verschillende situaties. Hieronder staan de belangrijkste momenten waarop of redenen waarom je content marketing optimaal kunt inzetten:

1. Meer leads genereren

Als je op zoek bent naar nieuwe klanten, helpt content marketing om leads te genereren. Met hoogwaardige content win je het vertrouwen van potentiële klanten en kan je hen omzetten naar leads en zelfs trouwe ambassadeurs.

2. Naambekendheid vergroten

Door regelmatig waardevolle content te publiceren en je merk op een authentieke manier te presenteren, krijg je meer naambekendheid. Content helpt mensen om je merk te herkennen en vertrouwen op te bouwen, zelfs voordat ze een aankoop doen. Lees hier meer over hoe je authentiek moet zijn op sociale media.

3. Je reputatie als werkgever versterken via employer branding

Wil je talent aantrekken? Maak dan een video waarin een medewerker een nieuwe vacature aankondigt en aangeeft dat hij op zoek is naar nieuwe collega’s. Geef in een andere video een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Schrijf in een boeiend blogartikel de waarden van je onderneming uit en jouw visie als ondernemer. Het zijn maar enkele voorbeelden hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten in je zoektocht naar nieuwe medewerkers.

4. Je zichtbaarheid online verbeteren

Content marketing helpt om je website en socialemediakanalen beter op de kaart te zetten, anders gezegd om de online zichtbaarheid van je merk te vergroten. Post je bijvoorbeeld regelmatig toffe content op sociale media, dan zorg je ervoor dat je merk in de gedachten van je doelgroep blijft hangen.

5. Een nieuw product of gamma lanceren

Wanneer je een nieuw product of gamma aankondigt, is content marketing een effectieve manier om de lancering te ondersteunen en je doelgroep enthousiast te maken. Zo beperk je je niet tot een advertentie, maar bied je jouw doelgroep veel meer waardevolle info: denk aan teasende video’s over de verschillende voordelen van je product of service, how-to-video’s of productdemonstraties, getuigenissen van de eerste klanten, tutorials, een nieuwsbrief …

6. Groeien met je bedrijf

Wil je duurzaam blijven groeien als bedrijf? Content marketing helpt je om bestaande klanten te behouden, nieuwe markten te verkennen en je merk te blijven ontwikkelen. Het consistent delen van interessante informatie zorgt ervoor dat je klantenretentie groeit en je bedrijf zich verder uitbreidt.

7. Een nieuwe zaak opstarten

Als je net een zaak opstart, is het belangrijk om een merkidentiteit op te bouwen en je eerste klanten aan te trekken. Content marketing helpt om je merk in de markt te zetten, vertrouwen op te bouwen en je doelgroep aan te spreken.

8. Je bedrijfsevent in de kijker zetten

Met content marketing maak je je bedrijfsevent succesvoller. Dit doe je door je publiek enthousiast te maken en hen informatie te geven over wat ze kunnen verwachten. Na het event kan je de impact verlengen door een samenvatting of video te delen.

Hoe zet je content marketing in?

Je kan content marketing op verschillende manieren inzetten om je doelgroep te bereiken en te engageren. Enkele effectieve vormen zijn:

Blogs

Een blog is een van de meest effectieve manieren om je expertise te tonen en waardevolle informatie te delen. Door regelmatig interessante, relevante en goed geschreven artikels te publiceren, kun je je publiek informeren en laten zien dat je de juiste kennis in huis hebt. Opgelet, schrijf steeds op maat van je doelgroep. Zie je het zelf niet zitten om blogs te schrijven? Heb je geen goede pen of gewoon geen tijd om je daarmee bezig te houden? Dan is je blog uitbesteden zeker een goed idee!

Podcasts

Podcasts zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden. Volgens The Power of Podcast luisterde 39% van de Belgen naar podcasts in 2023: een groei van 10% in vergelijking met 2022. Podcasts bieden je een geweldig podium om je merk op een persoonlijke en authentieke manier aan je doelgroep te presenteren.

Video marketing

Video marketing  toevoegen aan je in je communicatieplan is erg krachtig, omdat je via video complexe informatie op een begrijpelijke manier overbrengt. Door gebruik te maken van video houd je niet alleen de aandacht van je publiek vast, maar bouw je ook een persoonlijke band op. Mensen voelen zich vaak meer verbonden met een merk wanneer ze het gezicht en de stem achter de boodschap kunnen zien. Video marketing wordt ook alsmaar populairder. Denk gewoon al eens hoe vaak tieners naar video’s kijken: elke dag opnieuw! Heb je vooral een B2B-business? Denk dan zeker na over video marketing voor LinkedIn.

Sociale media content

Socialemediakanalen zijn perfecte platformen om via contentcreatie in contact te komen met je doelgroep, merkbekendheid op te bouwen en interactie te genereren. Zet platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn in om de naambekendheid van je bedrijf te vergroten en de connectie met je doelgroep te versterken. Daartoe is het niet alleen belangrijk om regelmatig te posten op sociale media, maar ook om authentiek te zijn op sociale media.  Heb je weinig kaas gegeten van de algoritmes van sociale media? Dan kan je je  sociale media uitbesteden aan een marketingbureau zoals Mindsetting.

Infographics

Infographics zijn visuele voorbeelden van informatie die in één oogopslag begrijpelijk zijn voor je doelgroep. Met een creatief en verrassend grafisch ontwerp in te zetten, breng je jouw boodschap snel en helder over. Bovendien worden infographics vaak gedeeld op sociale media, wat helpt bij het vergroten van je bereik van je communicatie.

Whitepapers

Whitepapers zijn uitgebreide contentstukken die dieper ingaan op één specifiek thema. Je whitepaper moet er niet alleen aantrekkelijk en uitnodigend uitzien, maar ook vlot en goed geschreven zijn. Met een sterke copywriting toon je je expertise en deel je waardevolle kennis met je doelgroep. Vooral in een B2B-context hebben whitepaper zeker hun plaats in jouw communicatieplan.

Nieuwsbrieven

E-mailmarketing via newsletters is een geweldige manier om direct contact te houden met je doelgroep. Je houdt je (potentiële) klanten op de hoogte van de laatste updates van en over je bedrijf, productlanceringen, nieuwe medewerkers, blogs, testimonials van klanten, … Ontdek hier tips voor een sterke newsletter.

Reviews van klanten

Reviews van klanten zijn essentieel voor het opbouwen van geloofwaardigheid en vertrouwen bij potentiële klanten. Moedig je klanten aan om hun ervaringen me je bedrijf te delen. Mond-aan-mondreclame is nog steeds de meest effectieve leadgenerator.

Video’s voor content marketing

Videocontent is onmisbaar in je communicatie. Video’s combineren visuele en dynamische elementen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen. Als onderdeel van contentcreatie biedt video de mogelijkheid om alle soorten boodschappen te delen, van productdemonstraties tot een educatieve uitleg en getuigenissen van klanten.

Video’s houden de aandacht van je publiek beter vast dan lange teksten en zijn vaak effectiever dan andere vormen van content, precies omdat ze zowel visueel als auditief prikkelen. Voor content creators is video bovendien een krachtige manier om een persoonlijke band op te bouwen met hun publiek. Wanneer mensen het gezicht en de stem achter een merk zien, voelen ze zich vaak meer verbonden en vertrouwen ze de boodschap meer. Dit versterkt de merkloyaliteit en vergroot de kans op conversie.

Bovendien zorgt video ervoor dat merken zich op een authentieke manier kunnen presenteren, wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt voor consumenten. Door gebruik te maken van storytelling op sociale media, emoties en visuele effecten kunnen content creators een diepere impact maken, wat video tot een onmisbaar instrument maakt in een effectieve content marketing strategie.

Content marketing en SEO

Elk bedrijf wil gevonden worden door Google. Maar om daadwerkelijk opgemerkt te worden, moet je meer doen dan alleen ‘nuttige content’ creëren. Volgens een rapport van Ahrefs ontvangt maar liefst 96,55% van de content geen organisch zoekverkeer van Google. Wil jij niet in dat percentage terechtkomen? Dan moet je investeren in Search Engine Optimization (SEO).

SEO is het optimaliseren van een website om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Communicatiebureau Mindsetting is gespecialiseerd in SEO en helpt je om beter te scoren in zoekmachines. Wij zorgen ervoor dat jouw content niet alleen goed geschreven is, maar ook optimaal presteert in zoekmachines, zodat jij je doelgroep effectief bereikt.

Hieronder vind je drie tips waarmee we jouw content marketing versterken met SEO:

1. Zoekwoordenonderzoek

We gaan op zoek naar de termen of zinnen die je doelgroep het vaakst gebruikt bij het zoeken naar informatie. Door deze zoekwoorden strategisch te integreren in je content, maak je het makkelijker voor zoekmachines om de juiste pagina’s op je website te vinden.

2. Hoogwaardige content creëren

Google geeft prioriteit aan content die een meerwaarde biedt voor gebruikers. Het is dus essentieel dat je content aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep, zowel op vlak van copywriting als op vlak van grafisch ontwerp. Zorg voor content met een persoonlijke touch, geen verhaal dat integraal door ChatGPT geschreven is.

3. Backlinks en interne links toevoegen

Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw site verwijzen. Deze worden nog steeds beschouwd als een belangrijke rankingfactor door Google. Interne links zijn links die naar een pagina op je eigen website verwijzen. Ook die helpen je op SEO-vlak. Communicatiebureau Mindsetting helpt je bij het ontwikkelen van een effectieve linkbuildingstrategie om je zoekmachineprestaties te versterken.

Content marketing en sociale media

Naast SEO zijn ook sociale media belangrijk bij contentcreatie. Net als bij bloggen is een sociale media strategie eenvoudig op te zetten. Toch pakken veel content creators het op een foute manier aan. En ook dit jaar zijn er weer nieuwe trends op sociale media.

Wij geven je de tip om te focussen op een paar kanalen met veel impact. Teveel kanalen kiezen, bezorgt je een pak werk om alles te blijven voeden met interessante content. Dus beter opteren voor een beperkt aantal socialemediakanalen die boeiende content bevatten, dan voor een massa kanalen die je nauwelijks kunt onderhouden.

Verder is sociale media een krachtig instrument om echte verbindingen te maken met je doelgroep. In plaats van te focussen op promoties, ligt de kracht in het delen van waardevolle contentdie je publiek daadwerkelijk verder helpt. Probeer op die manier een online gemeenschap rondom je merk te bouwen.

Als laatste is humor en authenticiteit op sociale media enorm belangrijk. Het publiek verlangt naar grappige en persoonlijke content. Volgens Hubspot willen kijkers dit soort content het liefst zien.

Samenwerken met een marketingbureau voor content marketing

Een marketingbureau of communicatiebureau kan je conten marketing zeker versterken. Hoe helpt communicatiebureau Mindsetting jou?

Jarenlange ervaring

Met om en bij 20 jaar ervaring in het ontwikkelen en uitvoeren van content marketingstrategieën beschikt ons team over de kennis en expertise die nodig is om jouw merk te laten groeien. We volgen de laatste trends en gebruiken de meest geavanceerde tools en technieken om jouw copywriting, webdesign of grafisch ontwerp naar een hoger niveau te tillen.

Creatieve input

Ons team van content creators denkt out-of-the-box en biedt een frisse, creatieve benadering voor jouw content. We zorgen ervoor dat jouw merk zich onderscheidt in de drukke online wereld, met content die zowel opvalt als blijft hangen bij je doelgroep. En dat zowel via blogs, video, newsletters, …

Tijdswinst

Sterke content marketing vereist veel tijd en consistentie. Door met Mindsetting samen te werken, kun jij je richten op andere belangrijke aspecten van je bedrijf, terwijl wij waardevolle en relevante content creëren.

Strategische aanpak

Een professioneel communicatiebureau denkt strategisch na over je doelgroep, je doelen en de manier waarop je content kunt inzetten om resultaten te behalen. En dat is nu net wat we doen. We creëren niet alleen content, maar ontwikkelen ook op maat gemaakte strategieën die je merk op de lange termijn helpen groeien.

Consistentie in je branding

Mindsetting zorgt ervoor dat je content consistent is in stijl, toon en boodschap. Dit is cruciaal voor het bouwen van een sterk merk. Of het nu gaat om blogs, video’s of nieuwsbrieven, dankzij ons sluit alles perfect aan bij de identiteit van je merk.

Voorbeelden van content marketing door Mindsetting

Communicatiebureau Mindsetting werkte al aan de content marketing van tal van bedrijven. Enkele voorbeelden:

MySavings

Mindsetting versterkt de content marketing van MySavings door dynamische en klantgerichte content te creëren die daadwerkelijk impact maakt. Met strategisch geplaatste, doordachte artikelen en blogs weet Mindsetting de boodschap van MySavings perfect af te stemmen op de specifieke behoeften en wensen van hun doelgroep. Wil je meer weten over een aanvullend pensioen of beleggen? Dan bevat de website van MySavings een schat aan waardevolle info.

TVM

Mindsetting tilt de content marketing van TVM naar een hoger niveau met scherpzinnige, klantgerichte content in hun magazine en op hun sociale media.

TVM flyer
Magazine De Roo

De Roo

Mindsetting helpt schilder- en decoratiebedrijf De Roo effectieve content marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren. We ondersteunen De Roo bij het creëren van blogs, nieuwsbrieven en sociale media posts die de merkbekendheid van het bedrijf en de klantrelaties versterken. Dit gebeurt met een doordachte aanpak waarbij elke contentvorm elkaar versterkt.

Klaar om je merk te laten groeien?

Met content marketing kun je je merk effectief versterken en je doelgroep bereiken. Mindsetting helpt je graag op weg met een strategie op maat. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Benieuwd hoe wij content marketing laten werken voor jouw bedrijf?

laten we afspreken