← Ga terug


7 tips voor de SEO van je website

Dit bericht werd geplaatst door in , op .

Een goede ranking in zoekmachines is een must om de naambekendheid en zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Met deze 7 concrete tips geef je de content van je site maximale kansen op een goede SEO-score.

Business cartoon showing businesspeople in a meeting and business boss asking, 'Before we decide that SEO is dead, can someone tell me what SEO is?'.

  1. Schrijf op maat van je doelgroep

De teksten van je site moeten je doelgroep rechtstreeks aanspreken. Schrijf interessante, informatieve bijdragen die je potentiële klanten kunnen boeien. Niet elke tekst of paragraaf dient over je producten of diensten te gaan of te vertellen hoe goed je wel bent. Beantwoord vragen die klanten zich zouden kunnen stellen, publiceer testimonials (getuigenissen) van klanten of wijs de lezer op nieuwigheden in je sector, in de wetgeving, de rechtspraak … Betekent dit dat je helemaal niets moet vertellen over de troeven van je onderneming? Natuurlijk niet! Je mag, en moet zelfs, uitleggen waarom je aanbod interessant is voor potentiële klanten. Maar dit mag niet altijd en overal de boventoon voeren, of nog erger, het enige zijn.

 

  1. Ga voor originele content

Niemand is gek op teksten die klakkeloos gekopieerd zijn. Nochtans staat het internet vol met quasi identieke teksten. Daar ligt je kans: schrijf originele webteksten, zodat je eigen profilering en meerwaarde sterker naar voor komen. De zoekmachines zullen deze bijdragen beter waarderen dan al die dubbele content.

 

  1. De juiste keywords

Als je teksten schrijft voor je site, ga dan op zoek naar de zoektermen (keywords) die potentiële bezoekers zullen intikken. Spreek daarbij de taal van de klant, niet je eigen vakjargon. Via verschillende tools (zoals deze) kan je nagaan welke zoektermen vaak voorkomen en welke niet. Hoe frequenter de zoekopdracht, des te groter ook de concurrentie van andere sites uiteraard. Eenmaal je een keuze gemaakt hebt, verwerk je deze keywords op een logische manier in je content. Herhaling werkt, maar overdrijf niet.

 

  1. Kies voor pakkende titels

Op SEO-vlak kan het belang van sterke titels niet genoeg onderstreept worden. Uiteraard is het nuttig om de juiste keywords te integreren in de titel. Vul aan met een goede meta description, die je titel verder uitlegt. Het zijn immers die titel en de meta description die verschijnen in de zoekresultaten …

 

  1. Langer is … toch beter

Langere teksten hebben een grotere kans op een goede SEO-score dan erg korte bijdragen. Bijkomend voordeel is dat je in een uitgebreidere tekst een grotere informatieve meerwaarde kunt stoppen dan in een kort paragraafje. Je doet er natuurlijk wel goed aan om je tekst duidelijk te structureren met tussentitels, beelden, quotes … Zo nodig je mensen uit om je content te bekijken.

 

  1. Interne en externe links

Je kunt niet heel je product- en dienstenaanbod uitleggen op één webpagina. Ook als je eerder informatieve teksten publiceert, dan is je ruimte beperkt. Voorzie daarom in- en externe links in je teksten. Die verhogen de leesbaarheid van je bijdragen en ook de score van je webpagina’s in zoekmachines.

 

  1. Sharen is hot

Je wilt vanzelfsprekend dat je teksten zoveel mogelijk gelezen worden. Daarvoor zijn sociale media de uitgesproken katalysator. Zorg ervoor dat de teksten op je site, en zeker eventuele nieuws- of blogberichten, makkelijk gedeeld kunnen worden op Facebook, LinkedIn, Twitter … Dit maakt dat je content verspreid wordt en zal het aantal bezoekers op je site sterk verhogen. Deel daarnaast ook zelf je content via je eigen socialemediakanalen. Heb je werknemers in dienst, laat ze dit dan ook doen. Zo gaat de sneeuwbal sneller aan het rollen.

The following two tabs change content below.

Davy Verbeeck

Davy heeft al bijna vijftien jaar ervaring in de wereld van communicatie en marketing. Samen met jou gaat hij op zoek naar de beste manier om jouw communicatie uit te werken.

Latest posts by Davy Verbeeck (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *