De afgelopen 10 jaar zag communicatiebureau Mindsetting zijn 4 actiedomeinen grondig veranderen. De evolutie ging het hardst in webdevelopment en sociale media, maar ook in grafische vormgeving én zelfs copywriting zagen we een metamorfose.
Evoluties in copywriting
Wie had kunnen denken dat het vak van tekstschrijver zo zou veranderen? Schrijven is en blijft toch gewoon schrijven, niet? Dat was echter buiten het internet gerekend dat ons, copywriters, verplichtte blogs en webteksten kort en krachtig te schrijven, zonder franjes. Het alziend oog van Google en consoorten dwong ons om de juiste zoekwoorden te gebruiken. De schrijftips voor webteksten sijpelden door naar offline teksten en dus schrijven we vandaag wel degelijk anders dan 10 jaar geleden.
Evoluties in grafische vormgeving
Onze art director John zag het afgelopen decennium de zware kleurvlakken en lettertypes plaats ruimen voor witruimte (eindelijk!), geometrische figuren en lijntekeningen. Wat hij 10 jaar geleden nog niet deed, maar nu steeds vaker, is het ontwerp van coole infographics.
Evoluties in webontwikkeling
De websites van 10 jaar geleden bevatten minstens 1 – maar liefst veel meer – animatie of speciaal effect. Leuk (voor even), maar niet functioneel. Met de jaren geraakten websitebezoekers er letterlijk op uitgekeken. Die flashy toestanden vertraagden bovendien de online zoektochten en gingen zelfs storen. Toen Apple besliste om niet langer Flash websites te ondersteunen op zijn toestellen, leek dat de doodsteek te worden voor animaties… Maar uiteindelijk verdwenen ze nooit helemaal: ze beleven een revival als hun functionele alter ego. Functionele animaties ondersteunen websitegebruikers nu in hun gebruikservaring.
Hedendaagse websites zijn natuurlijk ook mobielvriendelijk: ze passen zich aan verschillende schermresoluties aan. Om dat makkelijker te maken, bevatten de websitedesigns veel witruimte, grote beelden en forse titels.
Evoluties in sociale media
In 2006 bestond Facebook 2 jaar, LinkedIn 3 jaar en kwam Twitter net piepen. Intussen zijn deze en andere sociale-mediakanalen niet meer weg te denken uit het (bedrijfs)leven. We integreren ze dan ook steevast in elke marketing- en communicatiestrategie.
Mindsetting maakte zich de afgelopen 10 jaren nieuwe technieken eigen in copywriting, grafische vormgeving, webontwikkeling en sociale media. Maar we leerden nog veel meer.
Veerle
Latest posts by Veerle (see all)
- Handleiding schrijven - 16/03/2017