Category Archives: copywriting

Copywriting tips: schrijf je teksten bondig

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Bij copywriting bots je voortdurend tegen grenzen aan: twee A4’tjes voor een interview dat drie uren duurde, 140 karakters voor een tweet, 55 tekens voor een title tag en 155 voor een meta description. Frustrerend? Soms. Uitdagend? Altijd. Gooi de ballast overboord en schrijf teksten die to the point, actief en fris zijn. Met deze tips.

Alle teksten bondig schrijven

Typewriter CopywritingEigenlijk is het hem bij het schrijven van teksten niet eens om het aantal karakters te doen. Wordt je tekst ingeperkt of krijgt hij wat meer plaats, het doel is altijd dat hij de lezer aanspreekt. Met een taal die to the point, actief en fris is. Daarom zijn deze tips handig voor tweets, maar evengoed voor een 4-pagina-artikel.

De letters op de chocopot

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

Momenteel heb ik, nog even en voor het laatst, een beginnend lezertje in huis. Een wonderlijke fase vind ik het. Leesgierig neemt de dochter van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds voor het slapengaan (gedaan dus met voorlezen) alle letters en woorden in zich op die ze tegenkomt. Van de ingrediënten op de chocopot (ook in het Frans), tot flarden van een ondertiteling of fragmenten van de tekst die ik aan het schrijven ben.

eerste leesboekjes

boekjes voor beginnende lezertjes

Gelukkig bestaan er ook veel leuke boekjes om haar leeshonger te stillen. En die boeken voor beginnende lezertjes zijn vaak pareltjes. Maar weinig teksten zijn immers zo op maat geschreven als de eerste leesboekjes. Ondanks de beperkingen qua woordkeuze, zinslengte en zinsconstructie, opgelegd om te beantwoorden aan de criteria van de AVI-leesniveaus, slagen de auteurs er meestal zeer goed in om de verhalen een mooi ritme te geven en spannend, grappig of ontroerend te maken.Dat is pas schrijven voor je doelgroep! Het toont dat teksten niet veel tierlantijntjes behoeven om het publiek te boeien. Een principe dat de tekstschrijvers van Mindsetting graag ook huldigen in teksten voor professioneel gebruik.  

Feest voor de scheidend directeur!

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Leid jij uit deze titel ook af dat mijnheer de directeur wel een erg ongelukkig huwelijk had? Logisch, het is wat de meeste Nederlandstalige Belgen eruit opmaken. Maar deze zin is geschreven in Nederland (niet eens zo ver over de grens, in Sas van Gent meer bepaald) en daar betekent ze dat de directeur in kwestie op ‘keuzepensioen’ gaat en een afscheidsfeestje geeft. Of hoe belangrijk het is om teksten te hertalen als je de grens met Nederland over gaat…

Er wordt weleens lacherig gedaan over de verschillen tussen jus d’orange en fruitsap, patat en friet, pinpas en bankkaart… Het zijn die kleine details die de omgang tussen Nederlanders en Vlamingen vaak zo prettig maken.

Introvert in communicatie

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

Af en toe vraag ik het mij nog wel eens af: wat doet een introvert persoon als ik in godsnaam in een communicatiebureau? Maar ik houd het er nu toch al zes jaar vol en werk met veel plezier voor Mindsetting. Omdat, zo leert een beetje opzoekwerk mij, ook introverte mensen kwaliteiten hebben die perfect in communicatie passen.

Schrijven

introvert

Introvert in communicatie

Toegegeven: presentaties, netwerkevents, verkoopsbabbels, etc. zijn nog altijd niet helemaal mijn ding. En dan Twitter, waar je over alles een interessante mening moet ventileren… Toch voel ik mij wel helemaal thuis in communicatie en vooral dan in het geschreven woord. Ik pluis namelijk graag onderwerpen uit, om er daarna een duidelijke en aantrekkelijke tekst over te schrijven. En daarvoor kan ik rustig achter de schermen (letterlijk) werken.

5 tips voor een goed persbericht

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Waarom zou een journalist het persbericht van jouw bedrijf oppikken? Omdat het nieuwswaarde heeft? Misschien… In de praktijk blijkt er net iets meer nodig om de aandacht te trekken en vast te houden. Bied de journalist je nieuws aan op een schoteltje: zorg voor een aantrekkelijke, kwaliteitsvolle en hapklare tekst.

De titel: amuse-gueule

Schrijf een titel als een krantenkop, zodat hij de aandacht trekt en zin geeft in meer.

Meteen over naar het hoofdgerecht

persberichtKom na de titel meteen ter zake en presenteer onmiddellijk één – je grootste – nieuwsfeit. Begin dus niet met een uitvoerige voorstelling van je bedrijf of een hele voorgeschiedenis, want dan verdwijnt al gauw de appetijt en komt de journalist niet meer toe aan de kern van de zaak.