Category Archives: M-print

Waarom je personeelsblad klasse verdient

Dit bericht werd geplaatst door in , , op .

Vorig jaar rond deze tijd schreef Allianz een pitch uit voor een nieuw Benelux-personeelsmagazine. Dat was voor ons dé gelegenheid om een van onze stokpaardjes nog eens boven te halen, namelijk: communiceer met je personeel even hoogstaand en professioneel als met je klanten. Want je medewerkers zijn even belangrijk als je andere stakeholders.

Wat betekent dat concreet voor een personeelsblad?

  • Schrijf artikels die informatief zijn, maar tegelijk vlot lezen. Zo blijf je je lezer boeien.
  • Verzorg taal (en vertaling), lay-out en beelden tot in de puntjes.
  • Geef duidelijke en concrete informatie.
  • Betuttel je medewerkers niet: wees eerlijk en schets een realistisch beeld van je bedrijf.

Vooral over dat laatste punt struikelen heel wat bedrijven nog. Het liefst van al brengen ze een goednieuwsshow en pakken ze alleen uit met succesverhalen. Helaas weten je medewerkers wel beter: zij zien dagelijks wat minder goed gaat in je bedrijf. Als je erin slaagt om ook die pijnpunten in je communicatie te verwerken, gaan medewerkers zich beter met je organisatie identificeren. Het schept bovendien een band als ze zien dat iedereen wel eens met problemen en uitdagingen te maken krijgt. En verbondenheid creëren is vaak één van de doelstellingen van een bedrijfsblad.

Grafisch design: met deze opmerkingen val je door de mand

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

Directe feedback van onze klanten, positief of negatief, daar houden wij wel van. Vooral over grafisch design hebben mensen vaak een uitgesproken mening. Stiekem zouden ze het liefst zélf ontwerpen. Maar… niet doen!

Sommige opmerkingen op lay-out bewijzen dat je grafisch design toch maar beter aan professionals overlaat.

Leve de witruimte! (of zwart of rood, maakt niet uit)

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , , op .

“Hier kan nog een tekstje of een foto bij, anders is het blad zo leeg…” We horen het als grafisch vormgever maar al te vaak. Alsof witruimte verspilling is. Maar dat is het dus absoluut niet!

witruimte in lay-out zorgt voor bladspanning

witruime

Met een extra foto, tekst of kaderstukje is een blad dan wel meer gevuld, mooier en duidelijker wordt het er niet op.