Onlangs kreeg ik het boekje ‘Show your work! 10 manieren om je creativiteit met de wereld te delen’ van Austin Kleon in handen. Hoewel het boek vooral bedoeld is voor creatieve mensen die hun werk willen tonen, haalde ik er ook interessante tips uit voor bedrijven die via contentcreatie willen tonen wie ze zijn en wat ze doen.
3 takeaways voor ondernemingen om hun werk in de kijker te zetten.
1. Denk in processen, niet in producten
“Hoe kun je je werk laten zien als er niets te zien valt?” Het is iets wat veel bedrijven zich afvragen: ze maken niet meteen het meest sexy product (bv. voorgeïsoleerde buizen) of leveren niets tastbaars (bv. de boekhouder, advocaat of adviseur). Kleon raadt hen aan om processen te documenteren en vast te leggen. Van losse gedachten in een notitieboekje, over een plan van aanpak, tot foto’s en filmpjes van de verschillende fases in je proces. “Je moet het onzichtbare omvormen tot iets wat andere mensen kunnen zien.” Ook de ontwerpers Dan Provost en Tom Gerhardt schrijven in ‘It Will Be Exhilarating’: “Door dingen voortdurend in de openbaarheid te brengen, kun je een relatie opbouwen met je klanten.”