← Ga terug


Blog jij al via LinkedIn?

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

Naast korte updates kan je nu op LinkedIn eveneens lange berichten posten. Ook mensen buiten je netwerk krijgen die artikels te zien. Bovendien verdwijnen je posts niet zomaar in je tijdlijn, maar komen ze netjes in je persoonlijke profiel te staan. Het is een beetje zoals bloggen, maar dan meteen voor een groot publiek. Lees hier meer over de voor- en nadelen van de long-form posts op LinkedIn.

Tot voor kort konden alleen zogenoemde influencers langere berichten (of long-form posts) publiceren op LinkedIn. Maar geleidelijk aan stelt het sociaalnetwerk deze tool ter beschikking van alle personen met een LinkedIn-account. Als je een potloodje in je statusupdate-veld ziet verschijnen, is het zo ver en kan ook jij via goedgeschreven artikels je expertise tonen.

linkedin

Voordelen

  • Uiteraard krijgen je connecties je long-form post te zien. Maar doordat zij die gaan liken, sharen en becommentariëren, kunnen ook mensen buiten je netwerk je post oppikken. Heb je hun interesse gewekt, dan gaan ze je misschien volgen. Als follower krijgen zij namelijk al je volgende long-form posts te zien zonder dat ze een connectie van je worden.
  • Via bepaalde algoritmes tracht LinkedIn content te matchen met specifieke interesses. Daardoor zouden ook mensen die niet met jou geconnecteerd zijn en je ook niet volgen je posts kunnen zien. LinkedIn geeft hierover geen garanties en is ook nogal vaag over hoe die match tussen content en interesses precies gebeurt.
  • Je posts blijven in je profiel staan. In tegenstelling tot je statusupdates, die snel uit beeld verdwijnen. Zo bouw je langzaam maar zeker een soort blog uit.
  • Ook mensen die geen Linkedin-profiel hebben, kunnen je posts vinden via zoekmachines.

Nadelen

  • Niets garandeert dat deze publishing-tool van LinkedIn ook in de toekomst gratis beschikbaar zal blijven, met dezelfde eigenschappen. Daarom is het verstandig om niet al je content marketing inspanningen in te zetten op de long-form posts van LinkedIn. Je website, blog en andere social media kanalen blijven belangrijk. LinkedIn posts zijn slechts een onderdeel in de mix, maar wel een met een groot potentieel publiek.
  • Als bedrijf kan je vooralsnog geen lange artikels publiceren op je LinkedIn-bedrijfspagina. Wil je je bedrijfsexpertise tonen, dan zal dat dus via je medewerkers moeten gebeuren. De long-form posts die zij posten, komen natuurlijk in de eerste plaats hun eigen profilering als expert ten goede.

Dit nadeel mag volgens ons echter geen argument zijn tegen long-form posts. Uiteindelijk vertrouwen mensen nog altijd meer in de expertise van personen dan in die van bedrijven. Als je medewerkers in hun profiel duidelijk de naam van hun werkgever vermelden, dragen zij onrechtstreeks bij tot de naambekendheid van je bedrijf.

linkedin

Als bedrijf kan je bovendien alle long-form posts van je medewerkers op je bedrijfspagina verzamelen. Concreet link je dan gewoon door naar hun persoonlijke artikels.

Voorbeeld

Een Belgisch verzekeringsbedrijf dat al snel de voordelen van long-form posts zag, is Vanbreda Risks & Benefits. Zo liet het onder meer zijn CEO een interessant artikel publiceren (Beleggen in natuurrampen rendeert beter dan investeren in vastgoed), maar ook andere medewerkers komen aan het woord (Ben ik ook als thuiswerker verzekerd voor de rit van thuis naar school en terug).

Al die artikels vind je ook terug op de LinkedIn-bedrijfspagina van Vanbreda.

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *