← Ga terug


Doe-het-zelf op social media

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , , , op .

Af en toe kom je ze tegen: kleine bedrijven die via social media spontaan, goed en succesvol communiceren. En al spreekt het tegen onze winkel: zo’n doe-het-zelf communicatie vinden wij leuk om te zien. Meer zelfs, grote bedrijven kunnen er nog wat van leren. Lees hier wat precies…

Meestal leggen we samen met onze klanten een social media-communicatietraject van jaren af. Maar af en toe is er eentje bij die aan een zetje genoeg heeft om daarna de communicatie op social media zelf in handen te nemen. In kleine bedrijven gebeurt dat vaak uit noodzaak, omdat de middelen nu eenmaal beperkt zijn. Maar de resultaten zijn soms verrassend goed.

Hoe komt dat? Omdat de bedrijven in kwestie:

  • de beperkingen ombuigen in creativiteit.
  • heel dicht bij hun klanten staan en weten wat zij verwachten.
  • korte lijnen hebben tussen productie, sales en marketing.
  • zich niet verstoppen achter social media, maar de telefoon grijpen of met de klant gaan lunchen als er een probleem opduikt.
  • niet alleen hun virtuele netwerk onderhouden, maar beseffen dat niets gaat boven live contacten.
  • goed weten waar zij zelf voor staan, wat zij kunnen bieden (en wat niet).
  • zich niet verliezen in strategieën, planningen en regels, maar de koe bij de horens vatten en al eens durven te experimenteren.

Hoe Pro Soccer zijn doelgroep aanspreekt op social media

pro soccer agentWe pikken er een van onze eigen klanten uit als voorbeeld. Pro Soccer Agent is een voetbalagent die spelers en clubs met elkaar in contact brengt en hen adviseert en begeleidt. Mindsetting ontwikkelde de website voor Pro Soccer Agent en zette het bedrijf op weg op Facebook en Twitter.

De medewerkers van Pro Soccer hadden al snel door dat ze hun doelgroep het best konden bereiken via Facebook en concentreerden hun inspanningen op dit platform. Al zetten ze ook Twitter actief in.

Gevoelsmatig post Pro Soccer op Facebook vooral berichten over zijn klanten, de voetballers, en zelden over Pro Soccer zelf. Op minder dan een jaar tijd leverde dat bijna 800 volgers op. Gemiddeld halen de berichten een (organisch) bereik van ruim 500 (unieke) gebruikers per week. Gemiddeld hebben wekelijks 150 personen interactie met de pagina. En dagelijks komen via dit kanaal vragen binnen voor een eventuele samenwerking, meer dan via de website. Dat leidde tot een verdubbeling van het aantal overeenkomsten op minder dan een jaar tijd. Onlangs mocht Pro Soccer Agent zelfs zijn 100e samenwerkingscontract onderschrijven. “De grotere naambekendheid die via onze Facebook-pagina en website gecreëerd werd, heeft daar zeker een rol in gespeeld. In gesprekken met spelers verwijzen we ook steeds naar deze kanalen.” De interactie die Pro Soccer Agent via Facebook wist aan te gaan met zijn doelgroep, is alleszins iets waar veel (grote) bedrijven jaloers op kunnen zijn.

TIP: als je je communicatie op social media volledig in eigen handen neemt, zorg dan wel dat de basis goed zit. Ga uit van:

  • een samenhangende huisstijl,
  • een gebruiksvriendelijke website,
  • een deftige Facebook- en/of Twitter-pagina,
  • een professionele LinkedIn-account en -bedrijfspagina

Dreigt je online communicatie toch stil te vallen, zit er geen lijn (meer) in of heb je toch wat begeleiding nodig? Bel of mail ons dan voor een vrijblijvend gesprek: info@mindsetting.be – 0476 93 29 13

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *