Waarom zou een journalist het persbericht van jouw bedrijf oppikken? Omdat het nieuwswaarde heeft? Misschien… In de praktijk blijkt er net iets meer nodig om de aandacht te trekken en vast te houden. Bied de journalist je nieuws aan op een schoteltje: zorg voor een aantrekkelijke, kwaliteitsvolle en hapklare tekst.
De titel: amuse-gueule
Schrijf een titel als een krantenkop, zodat hij de aandacht trekt en zin geeft in meer.
Meteen over naar het hoofdgerecht
Kom na de titel meteen ter zake en presenteer onmiddellijk één – je grootste – nieuwsfeit. Begin dus niet met een uitvoerige voorstelling van je bedrijf of een hele voorgeschiedenis, want dan verdwijnt al gauw de appetijt en komt de journalist niet meer toe aan de kern van de zaak.
Houd je tekst kort – 1 A4’tje volstaat – en steek hem niet propvol informatie, want dan dreigt indigestie. Blijf ook zakelijk, je schrijft ten slotte geen commerciële mailing, maar wilt vooral informeren.
Lekkere ingrediënten
Verzorg je taal: gebruik woorden die iedereen begrijpt, maak korte en aantrekkelijke zinnen en schrijf zeker geen fouten. Een kant-en-klare quote kruidt het geheel en geeft je bedrijf meteen een gezicht.
Het toetje
Geef aan waar de journalist foto’s kan downloaden en zorg ervoor dat die goed zijn. Reik hem tegelijk wat achtergrondinformatie aan en vermeld altijd een contactpersoon bij wie hij terechtkan voor extra informatie.
TIP: verspreid je persbericht niet alleen via de geijkte kanalen, maar ook via social media. Vooral Twitter vormt voor journalisten een interessante informatiebron.
Veerle
Latest posts by Veerle (see all)
- Handleiding schrijven - 16/03/2017