← Ga terug


Vijf grafische trends voor 2014

Dit bericht werd geplaatst door in , en getagd met , , , , , , , , , op .

Vijf grafische trends houden onze vormgevers alvast in het oog voor 2014. Deze tendensen worden vaak als trend in webdesign gecatalogeerd, maar sommige zullen ongetwijfeld ook naar het grafisch design voor print doorsijpelen.

Trendkleuren: romantisch pastel

Als modekleuren voor 2014 zien we vaak zachte pasteltinten opduiken, al dan niet in combinatie met meer heldere kleuren. Dé trendkleur wordt het ‘Radiant Orchid’, aldus Pantone. Het Aesthetic Center van Akzo-Nobel, het moederbedrijf van Levis, bombardeert dan weer Teal tot kleur van het jaar.

Logo: trends volgen of gaan voor tijdloos?

Wat logo-ontwerp betreft, blijven geschreven retrologo’s, banners en zelfs logo-badges het nog even goed doen. Ook de / (slash) zien we nog regelmatig opduiken. Anderzijds neigt logo-ontwerp naar eenvoud, met bijvoorbeeld veel zwart-wit logo’s.

Mindsetting is niet meteen geneigd om alle logotrends zomaar op de voet te volgen. Wij kiezen steeds voor logo’s die eenvoudig en tijdloos zijn. Lees ook onze vijf kenmerken van een goed logo [prezi].

(Almost) flat design

flat-design

Het vlakke, minimalistische design brak in 2013 helemaal door toen grote kleppers als Microsoft (Windows 8) en Apple (iOS7) ermee aan de slag gingen. Het fenomeen wordt versterkt doordat flat design op maat gemaakt is van responsive webdesign. Flat design is tweedimensioneel. Er wordt geen illusie van diepte gecreëerd met schaduwen of subtiel kleurverloop.

 

almost flat design

Voor wie het flat design net iets te simplistisch of te weinig sturend overkomt, is er het almost flat design, dat toch subtiel wat diepte creëert bij bijvoorbeeld de belangrijkste call-to-action buttons (voorbeeld YouTube).

 

 

Back to basics

De trend van het (almost) flat design versterkt nog in 2014 en dringt zelfs door in offline grafisch design. Ook daar duiken de monochrome kleurvlakken vaak op, de vlakke – ietwat naïeve – beelden (zoals in heel wat infographics) en de lettertypes zonder franjes (en zonder schreef). De fonts Helvetica, Verdana, Univers en Tahoma zijn weer helemaal in, liefst in het wit en groter dan we tot nu toe gewoon zijn.

Dit alles past in een streven naar eenvoud, minimalisme zelfs.

Hou ook deze trends in het oog in 2014

grafische trends 2014De zeshoek

Naast de veel voorkomende blokken, zien we ook de zeshoek meer en meer opduiken in een modern kleedje.

Parallax scrollen

De tijd dat scrollen op een website uit den boze was, is voorbij. Scrollen doen we ondertussen allemaal op onze smartphone en tablets. Een nieuwigheid is het parallax scrollen, waarbij de beelden op de website met een verschillende snelheid tegenover elkaar bewegen. Zo ontstaat toch opnieuw  – jawel – een gevoel van diepte. Een voorbeeld: ga naar krystalrae.com en scroll helemaal naar onder.

Beelden, beelden en nog eens beelden

Het visuele aspect wordt steeds belangrijker. Denk maar aan de paginavullende foto’s en de infographics op websites en in magazines. En aan het succes van Instagram, Pinterest, Vine, YouTube,…

 

Bronnen:

Frankwatching – 10 webdesigntrends voor 2014

Creativeskills – 8 webdesign trends voor 2014

Webdesign Ledger – 18 beautiful examples of parallax scrolling in web design

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *