← Ga terug


Vijf trends in copywriting

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , , , op .

Aan het begin van elk nieuw jaar verschijnen de lijstjes met grafische trends. Maar is ook copywriting aan tendensen onderhevig, vroeg ik mij af. We gingen op zoek en vonden deze vijf trends in copywriting.

Copy wordt veelzijdiger

vijf trends in copywritingDe moderne copywriter/tekstschrijver is van veel markten thuis. Hij moet even duidelijk kunnen schrijven in lange artikels als in 140 karakters. Visuele media als YouTube, Vine en Vimeo worden steeds belangrijker, dus wordt van de copywriter ook verwacht dat hij verhaallijnen en scripts schrijft.

Copy wordt informeler

De social media hebben ervoor gezorgd dat we ‘vreemden’ minder formeel aanspreken. De informele toon dringt door in zowat alle teksten. Dat maakt de uitdaging voor de copywriter alleen maar groter: hij gaat een stuk mee in de trend, maar trekt anderzijds een duidelijke grens wanneer informeel taalgebruik niet gepast is.

Copy wordt concreter

De lezer gunt je steeds minder tijd om je boodschap aan de man te brengen. Rond de pot draaien is dus geen optie. Een copywriter komt snel en krachtig tot de kern van de zaak.

Copy wordt SEO (maar niet te veel)

Schrijfsels voor zoekmachines – ofte zoekmachineoptimalisatie – vereisen een strak stramien. Met (heel veel) kernwoorden in titels en de inleiding, belangrijkste woorden vooraan,… Het levert over het algemeen duidelijke, vlot leesbare teksten op, ook offline. Maar we mogen niet gaan overdrijven natuurlijk… En dat is wat we nu vaak zien gebeuren: geen creativiteit meer, geen mooie synoniemen,… allemaal om de SEO te dienen. Op Frankwatching vind je trouwens een interessant blog over het dilemma van de tekstschrijver inzake SEO (Schrijf jij voor Google of voor je bezoekers?)

seo copywriting

Google bestraft zelfs over-optimalisatie sinds zijn algoritme-uitbreiding Penguin. Met het nieuwe algoritme Hummingbird, dat in september 2013 gelanceerd werd, ligt de focus niet meer zozeer op kernwoorden. Het wordt vooral belangrijk om kwaliteitsvolle content te publiceren die het best beantwoordt aan bepaalde zoekopdrachten. En zo komt stilaan de bezoeker van je site opnieuw centraal te staan en niet langer de keywords.

Copy en content

Nummer vijf is niet echt een trend, maar wel iets wat de copywriters van Mindsetting wel steeds vaker doen: meedenken over de inhoud van teksten, of ze nu voor print of online zijn. Content creatie en curatie met andere woorden. We halen de informatie naar boven die binnen je bedrijf aanwezig is en volgen wat er in jouw sector én daarbuiten gebeurt. Uit al deze informatie filteren we wat interessant en relevant is voor je bedrijf en je klant.

 

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *