← Ga terug


Tips voor SEO copy

Dit bericht werd geplaatst door in , en getagd met , , , , op .

In een vorig blogbericht gaf ik enkele tips om je website beter te doen scoren in zoekmachines. Onder meer een zuivere broncode en goede content zijn daarbij belangrijk. Cruciaal is ook de webcopy, en meer bepaald de zoektermen die je erin verwerkt. Met andere woorden: SEO copy.

Hoe bepaal je de zoektermen voor SEO copy?

  • Bepaal welke onderwerpen van je website belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
  • Beeld je in welke zoekterm de consument (= een leek) daarvoor zou intikken. Kiest hij voor de technische benaming ‘fotovoltaïsche panelen’ of voor ’zonnepanelen’? Voor ‘woningverzekering’ of ‘brandverzekering’?
  • Check daarna via het ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’ van Google welke zoekwoorden internetters effectief het meest gebruiken. Houd er rekening mee dat de populairste zoektermen sowieso veel concurrerende zoekresultaten opleveren.
  • Check ook welke zoekwoorden minder gebruikt worden, maar wel specifiekere resultaten opleveren (bv. Apropos zonnepanelen).
  • Dit levert al een goede basis om jouw zoektermen te bepalen.

Waar gebruik je deze zoektermen?

title-tag

Plaats je belangrijkste zoektermen zeker in:

  • de title tag van je webpagina’s, en best vooraan in de title tag. Let op: de title tag bevat maximaal 65 karakters.
  • de meta description. Deze tekst staat nergens op je site zelf, maar verschijnt wel onder de titel in zoekmachines. Zorg ervoor dat deze tekst internetsurfers meteen aanspreekt.
  • de pagina-url.
  • de kopjes (H1)
  • de bodytekst. Overdrijf echter niet met je zoekterm. Dat is niet aangenaam voor de lezer én wordt niet geapprecieerd door zoekmachines. In de bodytekst kan je bijvoorbeeld ook varianten op de zoekterm opnemen.
  • de alt- en title-tekst van afbeeldingen. Zoekmachines screenen niet wat er op de afbeelding staat, maar wel hoe jij die omschrijft. De afbeelding in dit blog noem ik dus niet ‘toetsenbord’ maar ‘SEO copy’.

Extra tips

Wat voor veel zakelijke teksten werkt, geldt zeker ook voor webcopy. Daarom:

  • geef je tekst een logische structuur.
  • weid niet te veel uit: je hoeft op je website je product of dienst meestal niet van a tot z uit te leggen. Trigger en laat de rest over aan je verkoopteam.
  • gebruik actieve zinnen.
  • vermijd wollige taal en lange zinnen.
  • vermijd zo veel mogelijk vakjargon.
  • kies aantrekkelijke titels en tussentitels.
  • schrijf foutloos.

Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Frankwatching publiceerde er een interessant dossier over.

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *