Category Archives: M-copy

Interview met pen en papier

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Niets zo onpersoonlijk als een interviewer die zijn laptop als een Berlijnse Muur voor je neerploft. Niets zo creatief beperkend als een copywriter die louter aan zijn scherm gekluisterd zit. Althans zo denken wij erover bij Mindsetting. Daarom nemen we nog met veel plezier de pen in de hand tijdens een interview of vergadering.

Je denkt na

Wanneer je schrijft, ben je actief bezig met wat je neerpent. Je koppelt een fysieke handeling aan een mentale waardoor de woorden dieper doordringen en beter blijven hangen. Tijdens een interview ben je zo meer bezig met het vatten van de essentie dan met een laptopscherm vol tekst.

Mindsetting first

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Na een carrièreswitch die kan tellen, zitten de eerste twee weken Mindsetting erop. En ik kan je verzekeren… tegellijmverkoper en copywriter liggen niet alleen in het alfabet mijlenver van elkaar, ook in de praktijk is het dag en nacht verschil. We zitten hier dagelijks met heel wat uiteenlopende karakters samen en de schrijfopdrachten swingen de pan uit. Maar “de sfeer is goed”, luidt het Mindsetting-motto en na twee weken kan ik dit alleen maar beamen.

Discipline

Pas op, al wie denkt dat ze hier bij Mindsetting maar wat tekstjes schrijven om die vervolgens in een mooi vormpje te gieten, die komt bedrogen uit. Een goede tekst schrijven, dat is zwoegen en zweten. De eerste dag werden mij al heel wat tips en tricks voorgeschoteld. Alvast een bloemlezing :

Een ghostwriter? Ontdek 5 voordelen (+1 extra)

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Mensen met visie en expertise worden vaak gevraagd om te speechen of een uiteenzetting te geven. Of om een column, een voorwoord, een long post of een blogartikel te schrijven. Aan ideeën geen gebrek, maar toch slaat dan de stress toe. Want hoe krijg je (onder tijdsdruk) een wervend verhaal op papier? Dankzij je ghostwriter!

ghostwriter

Een ghostwriter is een tekstschrijver die onder jouw naam schrijft. Hij of zij verwoordt wat jij denkt en maakt je verhaal zelfs nog sterker.

Emoticons in zakelijke communicatie, kan dat?

Dit bericht werd geplaatst door in op .

Het afgelopen jaar is bij beeldenbank Shutterstock de vraag naar emoticons met 255% gestegen. Betekent dit dat bedrijven steeds meer  🙂 in hun communicatie gebruiken? En kan dat wel?

Emoticon in zakelijke communicatieEen emoticon is een combinatie van leestekens en letters die een gezichtsuitdrukking weergeeft. Het beeldje voegt een non-verbaal element (mimiek) toe aan geschreven taal. De smiley is ongetwijfeld de bekendste emoticon, maar intussen zijn de combinaties quasi eindeloos. Net als de lijst emoji’s, kleine tekeningen die een gedachte of voorwerp voorstellen. Taalkundige Ben Zimmer heeft het zelfs over ‘the wild west’. Zijn collega-linguist Tyler Schnoebelen concludeert uit onderzoek naar emoticons en emoji’s op Twitter dat hun gebruik varieert naargelang de locatie, leeftijd, geslacht en sociale klasse.

Je blog uitbesteden: wat zijn de voordelen?

Dit bericht werd geplaatst door in , op .

Bedrijven wordt tegenwoordig aangeraden om te bloggen. En inderdaad, een bedrijfsblog heeft veel voordelen: expertise tonen, bezoekers naar je website leiden en goed scoren in zoekmachines. Hét belangrijkste argument om zakelijk te bloggen wordt volgens mij echter vaak vergeten: een blog is in de eerste plaats (of zou dat moeten zijn) een relatief eenvoudige manier om je bezoeker de informatie te geven waar hij naar op zoek is. Krijg je als ramenplaatser bijvoorbeeld regelmatig vragen over de isolatiewaardes van glas, dan kun je daar een blogje over schrijven. Of laten schrijven…

Ik blog zelf

Als een bedrijf gaat bloggen, is de eerste reflex vaak om de teksten zelf te schrijven. Logisch, want de medewerkers hebben natuurlijk het meeste vakkennis in huis. Er wordt dan van hen verwacht dat zij die kennis snel en vlot in een tekst gieten. En daar knelt vaak het schoentje: ze zijn het niet gewoon om te schrijven en het wordt al gauw een loodzware opdracht bovenop hun gewone werk. En zo sterft de bedrijfsblog een stille dood…

Waarom je personeelsblad klasse verdient

Dit bericht werd geplaatst door in , , op .

Vorig jaar rond deze tijd schreef Allianz een pitch uit voor een nieuw Benelux-personeelsmagazine. Dat was voor ons dé gelegenheid om een van onze stokpaardjes nog eens boven te halen, namelijk: communiceer met je personeel even hoogstaand en professioneel als met je klanten. Want je medewerkers zijn even belangrijk als je andere stakeholders.

Wat betekent dat concreet voor een personeelsblad?

  • Schrijf artikels die informatief zijn, maar tegelijk vlot lezen. Zo blijf je je lezer boeien.
  • Verzorg taal (en vertaling), lay-out en beelden tot in de puntjes.
  • Geef duidelijke en concrete informatie.
  • Betuttel je medewerkers niet: wees eerlijk en schets een realistisch beeld van je bedrijf.

Vooral over dat laatste punt struikelen heel wat bedrijven nog. Het liefst van al brengen ze een goednieuwsshow en pakken ze alleen uit met succesverhalen. Helaas weten je medewerkers wel beter: zij zien dagelijks wat minder goed gaat in je bedrijf. Als je erin slaagt om ook die pijnpunten in je communicatie te verwerken, gaan medewerkers zich beter met je organisatie identificeren. Het schept bovendien een band als ze zien dat iedereen wel eens met problemen en uitdagingen te maken krijgt. En verbondenheid creëren is vaak één van de doelstellingen van een bedrijfsblad.