Category Archives: M-copy

Daar ga ik weer…

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , op .

Tips voor een goed interview

Soms betrap ik mij erop: dan ben ik gewoon met iemand aan de praat en ga ik plots doorvragen en antwoorden herformuleren. Interviewen dus… Een gezonde portie nieuwsgierigheid is alvast een goed vertrekpunt voor een geslaagd interview. Maar wat heb je nog meer nodig?

1. Interview voorbereiden

Wie interviewen?

Kies je interviewkandidaat zorgvuldig uit. Wil je een bekende kop of CEO, of verras je de lezer met iemand die achter de schermen werkt en voor een interessante invalshoek zorgt.

Copywriting tips: schrijf je teksten bondig

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Bij copywriting bots je voortdurend tegen grenzen aan: twee A4’tjes voor een interview dat drie uren duurde, 140 karakters voor een tweet, 55 tekens voor een title tag en 155 voor een meta description. Frustrerend? Soms. Uitdagend? Altijd. Gooi de ballast overboord en schrijf teksten die to the point, actief en fris zijn. Met deze tips.

Alle teksten bondig schrijven

Typewriter CopywritingEigenlijk is het hem bij het schrijven van teksten niet eens om het aantal karakters te doen. Wordt je tekst ingeperkt of krijgt hij wat meer plaats, het doel is altijd dat hij de lezer aanspreekt. Met een taal die to the point, actief en fris is. Daarom zijn deze tips handig voor tweets, maar evengoed voor een 4-pagina-artikel.

De letters op de chocopot

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , , op .

Momenteel heb ik, nog even en voor het laatst, een beginnend lezertje in huis. Een wonderlijke fase vind ik het. Leesgierig neemt de dochter van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds voor het slapengaan (gedaan dus met voorlezen) alle letters en woorden in zich op die ze tegenkomt. Van de ingrediënten op de chocopot (ook in het Frans), tot flarden van een ondertiteling of fragmenten van de tekst die ik aan het schrijven ben.

eerste leesboekjes

boekjes voor beginnende lezertjes

Gelukkig bestaan er ook veel leuke boekjes om haar leeshonger te stillen. En die boeken voor beginnende lezertjes zijn vaak pareltjes. Maar weinig teksten zijn immers zo op maat geschreven als de eerste leesboekjes. Ondanks de beperkingen qua woordkeuze, zinslengte en zinsconstructie, opgelegd om te beantwoorden aan de criteria van de AVI-leesniveaus, slagen de auteurs er meestal zeer goed in om de verhalen een mooi ritme te geven en spannend, grappig of ontroerend te maken.Dat is pas schrijven voor je doelgroep! Het toont dat teksten niet veel tierlantijntjes behoeven om het publiek te boeien. Een principe dat de tekstschrijvers van Mindsetting graag ook huldigen in teksten voor professioneel gebruik.  

Feest voor de scheidend directeur!

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , op .

Leid jij uit deze titel ook af dat mijnheer de directeur wel een erg ongelukkig huwelijk had? Logisch, het is wat de meeste Nederlandstalige Belgen eruit opmaken. Maar deze zin is geschreven in Nederland (niet eens zo ver over de grens, in Sas van Gent meer bepaald) en daar betekent ze dat de directeur in kwestie op ‘keuzepensioen’ gaat en een afscheidsfeestje geeft. Of hoe belangrijk het is om teksten te hertalen als je de grens met Nederland over gaat…

Er wordt weleens lacherig gedaan over de verschillen tussen jus d’orange en fruitsap, patat en friet, pinpas en bankkaart… Het zijn die kleine details die de omgang tussen Nederlanders en Vlamingen vaak zo prettig maken.

Content voor event

Dit bericht werd geplaatst door in , en getagd met , , , , , op .

Een hele rits sprekers en een belangrijke boodschap over een brand switch en corporate identity… Hoe organiseer je met deze ingrediënten een boeiend event; een mix van sterke content en leuk entertainment?

Dat was de vraag waarmee Inter Partner Assistance een tijd geleden bij Mindsetting aanklopte. Het bedrijf wou samen met de medewerkers de brand switch naar AXA Assistance op gepaste wijze vieren.

Aanspreking met u of jij op je website?

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , op .

Sommige bedrijven staan er misschien nooit bij stil, andere worstelen vroeg of laat met de vraag of ze op hun website en/of blog de ‘u’- of ‘jij’-vorm moeten gebruiken. Een sluitend antwoord is er niet, wel enkele criteria om je keuze te maken.

De keuze tussen ‘u’ en ‘jij’ heeft volgens neerlandicus Hanny Vermaas steeds minder te maken met beleefdheid. Het is niet omdat je ‘jij’ gebruikt, dat je geen respect (meer) hebt voor je gesprekspartner. Wat wel een rol speelt bij de keuze tussen ‘u’ en ‘jij’ zijn status, solidariteit en formaliteit.